Sådan sover du på under 1 minut

En af de værste følelser er, når du bare ikke kan sove. Dine øjne har været åbne så længe, at de har tilpasset sig sort sort. Din telefon bliver ved med at minde dig om den kommende dag, mens din alarm kommer stadig tættere på. Du har arbejdet hele dagen, men af en eller anden grund kan du bare ikke sove.

Disse nætter er de værste, da det synes umuligt at få søvn … men hvad nu hvis der var? Det viser sig at fange den forfriskende nattesøvn ikke er så hård som du troede. Der er en række forskellige måder at indstille dig til at sove på lidt under et minut, sandsynligvis hvad du leder efter for at hjælpe din travle tidsplan.

Hvad gør det Tag?

En god nats hvile kan starte hvor som helst. Den position, du sover i, sengen, puder og tæpper er alle vigtige faktorer, der kan hjælpe dig med at sove hurtigere. Hvad der er i dit værelse, belysning, dekorationer og dufte påvirker alle din hvile.

Når det kommer til søvn, hjælper hver lille detalje. Der er også en håndfuld vejrtrækningsmetoder, du kan forsøge at få den øjeblikkelige søvn, du har brug for. Hvis de ikke fungerer, er der andre teknikker, du kan prøve at prøve.

Hovedidéen, som alle disse teknikker har til fælles, er at slappe af og berolige dit sind og muskler ned. De arbejder alle for at berolige og blokere for overdrevne, stressende tanker, du måtte have. Disse teknikker kan også hjælpe dig mere, hvis du lider af søvnløshed, ADHD eller angst.

Da denne artikel primært vil fokusere på de teknikker, du kan bruge til at sætte dig i søvn, vil vi liste kort over alle de emner, du kan få til at skabe et bedre sovemiljø nedenfor;

Elementer til dit værelse til at sove bedre

Blackout Curtains

disse er en fantastisk måde at blokere for sollys, hvis du har til hensigt at sove i eller starte din otte timers hvile om eftermiddagen. Under alle omstændigheder vil de skabe de mørke omgivelser, der hjælper din hjerne med at indse, at det er tid til at sove.

Hvid Støjmaskine

denne maskine skaber en enkel og knap mærkbar lyd, der hjælper din hjerne med at lukke ned jævnt. De fleste mennesker finder pin-drop-stilhed nervøs, så en hvid støjmaskine sørger for, at der ikke er nogen fuldstændig stilhed for at berolige dig. Nogle maskiner med hvid støj leveres også med en aromaterapimulighed, hvor du kan få din yndlingsduft til at flyde overalt i dit værelse.

Dæmpere

du bruger sandsynligvis meget af din tid derhjemme i dit soveværelse, så du vil naturligvis have brug for god belysning der. Installation af lysdæmpere kan hjælpe dig med at justere belysningen efter tidspunktet på dagen, og hvis du eller din partner har brug for at sove, mens du stadig er vågen, kan du dæmpe lysene for dem.

Lær mere her

Termostat

i tilfælde af dit værelse er en programmerbar termostat ideel. Når det kommer til dit værelse, er det okay at være så kræsen som Goldilocks. Ikke for koldt, ikke for varmt, men en perfekt balance. Dette hjælper dig med at sove komfortabelt.

SE OGSÅ:  Søvnapnø - I hvilken fase af søvnen forekommer den?

Lær mere her

Overvej de farver og dekorationer, du placerer i dit værelse, og prøv at holde din elektronik på et minimum. Der er mange blinkende lys, der kan distrahere dig. Din telefon skal heller ikke være inden for rækkevidde, ellers vil du ubevidst være tilbøjelig til at række ud efter den.

Du vil måske læse: Sov i 10 sekunder

Veje sovne inden for et minut

Teknik 1: 4-7-8 vejrtrækning Teknik

Denne teknik blev skabt af Dr. Andrew Weil og kan hjælpe dig med at få dig til at sove i løbet af 60 sekunder. Denne teknik er muligvis ikke ideel til nogen, der har respiratoriske komplikationer, såsom astma.

– Trin 1: Udånder

Slip al luften i lungerne ud og slip en ‘whoosh’, mens du gør det.

– Trin 2: Inhaler gennem din næse

Sørg for, at dine læber er lukkede og indånder gennem næsen, og tæl fire sekunder ned, mens du gør det .

– Trin 3: Hold vejret

Hold vejret inde i syv sekunder.

– Trin 4: Udånd

Udånd gennem munden i otte sekunder, så en langsom ‘whoosh’-lyd kan slippe ud af dine læber.

– Trin 5: Gentag

Gentag denne procedure igen igen og snart nok sover du fredeligt.

Teknik 2: Den militære metode

Denne metode praktiseres af militære piloter og soldater for at hjælpe dem med at sove hvor som helst, i enhver tilstand, med ro. Det er meget effektivt og kan endda hjælpe dig med at sove, mens du stadig sidder lodret.

Nøglen til denne metode er at stramme og derefter slappe af dine muskler. Til sidst vil din krop være afslappet nok til at lukke ned. Du starter med at slappe af alle musklerne inde i din krop en efter en, så du er slapp. Først dit ansigt, derefter skuldre, bryst, ben, lår og endelig kalve.

Ryd dit sind ud og forestil dig et afslappende landskab eller beroligende billede. Hvis dit sind stadig surrer, skal du gentage de samme ord igen og igen i dit hoved. Dit sind vil endelig bukke under for det fredelige billede eller gentagelsen og falde i søvn.

Teknik 3: Paradoksal hensigt

Du er måske bekendt med effektiviteten af denne metode, fra du var barn. At fortælle dig selv igen og igen, at du ikke skal sove, får din krop pludselig til at ønske det. Det ligner den måde, et gab er smitsom på. Bare at tænke på et gabe får dig lyst til, hvilket frembringer følelsen af at være træt.

Det samme koncept gælder her. I stedet for at tvinge din krop til at sove, tvinger du dit sind til at holde sig vågen. Den energi, du bruger op til at holde dig vågen, dræner dig hurtigere og sender dig hurtigere til at sove. Dette paradoks er noget, vi alle har oplevet, men måske aldrig har brugt til vores fordel.

Teknik 4: Find dit lykkelige sted

Du har helt sikkert også hørt om denne teknik. Dit sind er grupperet med alle de tanker, der er samlet fra din dag. En måde at fjerne alle disse tanker på er at manifestere et roligt billede inde i dit sind.

Denne teknik kræver dog en stærkere fantasi. Du vil ikke kun være tilfreds med billedet, du har brug for følelser, lyde og dufte for at skabe præfektflugten.

SE OGSÅ:  Er det dumt at falde i søvn på sofaen?

Tænk på et åbent felt med lugten af frisk morgengræs , refleksionen af dug, der stadig findes på bladene. Solen er næppe op, og lyset fra den er stadig blød på din hud med en subtil varme. Græsset er blidt mod dine ben, og en delikat brise børster forbi dine kinder.

Denne form for billeder i detaljer er det, der hjælper dig med at lokke i søvn.

Teknik 5: Opret et mere søvnvenligt miljø

Dit værelse er muligvis ikke som søvn venlig som du ønsker det skal være. Det viser sig, at der er mange distraktioner, der holder dine øjne i at lukke. Inden du går i seng, skal du kontrollere dit værelse for alle disse ting for at sikre dig, at dit værelse er lige så klar som du er til hvile og afslapning.

1. Hold alle dine ure ude af syne. Ingen kan modstå trangen til at kontrollere klokkeslættet og se, hvad klokken er, kan måske stresse dig mere. Din telefon og vækkeur skal være ude af syne, ude af tankerne.

2. Tag et varmt brusebad, inden du går i seng, eller tag en varm vandflaske med dig for at sikre dig, at du er varm under dit tæppe. Dæk dine fødder med sokker, og sørg for at have alle dine lag over dig, før du går i seng

3. Hvis det er for varmt på dit værelse, skal du åbne vinduet og holde dine lag tynde. Bliv ved med at vende din pude, så du får den seje side.

4. Prøv at få en let femten minutters træning, yogasession eller enkle strækninger, før du går i seng, bare for at sikre dig, at du har brugt al din energi på dagen.

5. Spis tidligere, så din mave ikke stadig fordøjer mad, mens du ligger ned. Dette kan give dig mavesmerter eller overbelastning af dit system. Også den pludselige trang til at gå på toilettet vil vække dig og ødelægge din søvn, så det er bedst at undgå denne mulighed.

Konklusion

Alt i alt er der ingen perfekt måde at falde i søvn inden for et minut, men det er ikke umuligt. Du skal først forberede dine omgivelser til den kommende aften. Rummet, lysene, sengen, det hele skal være perfekt for at byde velkommen til mange timers hvile.

Dernæst er dine muskler og energi. En lille bevægelse inden du går i seng vil hjælpe din energi til at løbe helt ud og musklerne slapper af. Dit sind er det sidste skridt til at finde fred. Uanset om det er en blød lyd, musik, aromaer eller billeder, der sætter dig i ro, skal du bruge det, du har, for at sikre, at dit sind er stille og roligt. Ingen klyngetanker bagefter fra dagen bør komme i vejen for din søvn. Endelig, glem ikke at trække vejret.

Efterlad os en kommentar nedenfor, hvis vores artikel formåede at hjælpe dig med at få en god nats hvile og dele den med en anden, du kender, der har brug for nogle tricks til et minuts ventetid på god søvn.