Stadier af søvnmangel: Virkningerne af søvngæld

Vi bruger næsten en tredjedel af vores liv i en tilstand af hvile for at vores kroppe skal forynge og helbrede både mentalt og fysisk. At få den rette mængde søvn hver nat er afgørende for, hvordan du behandler dine daglige begivenheder, og når du begynder at gå glip af vigtige øjeblikke, kan de tilføje for at skabe en søvngæld.

Over tid kan manglende søvn resultere i søvnmangel, hvilket kan have nogle meget alvorlige virkninger. De tidlige stadier af søvnmangel kan være let at gå glip af, medmindre du ved hvad du skal se efter, men at kende til advarselsskiltene på forhånd kan hjælpe dig med at være opmærksom på, hvad du skal gøre for at undgå en mere alvorlig reaktion. Hvis du har kæmpet med at få en god nats søvn, men ikke har været sikker på, at det er værd at bekymre sig om, er dette bestemt en artikel, der er værd at læse.

Hvor meget søvn har du brug for?

Forskellige faser af mental og fysisk vækst kræver forskellige mængder søvn hver nat. Søvn er især kritisk for at udvikle kroppe og hjerner, og det er derfor især vigtigt at få spædbørn og børn i skolealderen i seng rettidigt hver nat. Da modenhed opstår, er der behov for mindre søvn for korrekt funktion, hvor teenagere har brug for et sted mellem 7 og 10 timers søvn, og de fleste voksne har brug for 7 til 9. Selvfølgelig er nogle mennesker i stand til at fungere normalt med mindre, men disse gennemsnit repræsenterer det, der er foreslået af National Sleep Foundation.

Hvad er søvngæld?

Søvngæld er en anden måde at beskrive søvnmangel på og måles i to forskellige måder: delvis og total, hvilket betyder at du har gået hele 24 timer uden søvn. Søvn er en genoprettende aktivitet og er meget vigtig for din krop, og når den mangler af en eller anden grund, vil disse ubesvarede timer begynde at bære på dit system.

Søvnens timer, du får hver nat, er som at holde en sund balance i en ‘søvnbank’. Når du ikke får nok søvn, tager det timer ud af banken, og desværre er dette ofte et kronisk problem med voksne, der ikke er i stand til at indhente en sund ‘banksaldo’.

Lange arbejdstimer , personlige ansvarsområder og øget brug af elektronik har alle tilskrevet kronisk savnet søvn. Over tid kan dette føre til alvorlige helbredsproblemer, og hos yngre børn kan det forsinke både hjernens og kroppens vækst.

SE OGSÅ:  Hvid støj til at falde i søvn: Hvad er det?

Hvordan opstår søvnløshed?

Som nævnt begynder søvnløshed den første nat, du ikke er i stand til at få den hvile, du har brug for. Hvis dette kun sker en gang imellem, er det muligvis ikke synligt over lange perioder, da du kommer tilbage inden for de næste par dage.

Delvis søvnmangel er, når du sover hver nat, men får ikke den fulde mængde søvn, du har brug for. Samlet søvnmangel er, når du har været vågen i hele 24 timer. Begge skaber en søvngæld, som det kan blive svært at inddrive fra.

Hvilke farer er der forbundet med søvnmangel?

Hvis du har gået glip af søvn tidligere, du ved allerede, at tidlige tegn på søvnmangel inkluderer at være lidt groggy, gabende, irritabilitet, og problemer med fokus er almindelige den næste dag i varierende grad. Men der er så meget mere at overveje, især hvis du kronisk går glip af de timer, du fortjener.

Hjerneprocesser

Ikke kun kan din kort- og langtidshukommelse lide, undertiden permanent, men koncentration, problemløsning og kreative centre i din hjerne er også forsinket. Dit humør kan også tage en værre drejning med et kort temperament, følelsesmæssig ustabilitet, angst og depression. Du kan også opleve hallucinationer, når du går i lange perioder uden søvn.

Øget risiko for ulykker

Ulykkesrisikoen for søvnberøvede kan sammenlignes med alkoholkørsel. Dette kan være endnu mere farligt, simpelthen på grund af det faktum, at de søvnberøvede ofte gør meget mere end at køre et køretøj og måske håndterer stort udstyr, arbejder med tunge genstande eller har ansvaret for vigtige konti og økonomiske ansvar.

Svækket immunitet

Når din krop er træt, er den mindre i stand til at afværge sygdomme. De, der kæmper for at få den søvn, de har brug for, er mere tilbøjelige til at få almindelige sygdomme eller kan finde ud af, at de ikke er i stand til at komme sig, som de skal.

Øget risiko for kronisk sygdom

Højt blodtryk, en øget risiko for diabetes og en øget risiko for hjertesygdomme forekommer også, da kroppen er mindre i stand til at helbrede. Når du sover, falder dit blodtryk, og din blodcirkulation stiger, så iltning og vitale næringsstoffer strømmer gennem dit system. Sove mindre forhindrer din krop i at komme sig hver nat, som den skal.

Fysiske ændringer

Kemikalier, der signalerer din hjerne om at stoppe med at spise, slukker, når du er træt, fører til overspisning binges. Du kan også se et fald i din sexlyst, når hormoner begynder at falde.

Dårlig balance

Din hjerne og krop er muligvis ikke helt ‘i harmoni’ med hinanden, som de plejede at være, hvilket resulterede i dårlig balance og et tab af koordination.

Stadierne af søvnmangel

Når din krop ikke er i stand til at cykle gennem søvnstadier, og du ikke kan få en genoprettende hvile, begynder du at gå ind i stadierne af søvnmangel. De fleste læger er enige om, at dette er defineret i to faser, begge udtrykt gennem tab af søvn. Den første fase beskæftiger sig med tab af hvile hver nat, ligesom en pick-off tid over dage, uger eller måneder. Den anden fase repræsenterer den fuldstændige mangel på søvn.

SE OGSÅ:  Søvnapnø - I hvilken fase af søvnen forekommer den?

Kronisk søvnmangel

Også kaldet en delvis søvngældsfase, forekommer kronisk deprivation, når du ikke får den fulde 7 til 9 timers søvn hver nat, din krop har brug for at fungere korrekt. Du kan opleve noget mindre ubehag den næste dag, hvis du kun gør dette en eller to gange om ugen, men de fleste voksne falder ind i en kronisk vane, som tilføjes fra dag til dag. Lejlighedsvis er du muligvis i stand til at indhente en weekend, men det er mere sandsynligt, at du vil fremføre din gæld fra uge til uge.

Akut søvnmangel

Samlet søvnmangel eller et akut søvnløshed opstår, når du ikke er i stand til at hvile en hel dag. De fleste mennesker er ikke i stand til at holde sig vågen i mere end 24 til 48 timer, og jo længere du er op, desto farligere bliver det. Det er meget vanskeligt at komme sig fra akutte stadier, da du skal prøve at få disse timer tilbage natten efter aften.

Hvad du kan gøre for at undgå søvnløshed

Du kan forsøge at afværge at falde i en gældsfase ved at holde en streng sengetidsrutine og stige på samme tid hver morgen. Når du bemærker, kan du opleve søvnmangel, gå i seng tidligere eller sove i en ekstra time eller to, hvis det er muligt, for at prøve at afbalancere tingene.

Når du ikke kan undgå at miste søvn på grund af ansvar, søvnløshed, smerte, skade eller andet uden for din kontrol, skal du tale med din sundhedsudbyder for at se, hvad der kan hjælpe. Prøv også at holde øje med, hvilken søvn du mister, for at prøve at fylde den op lidt efter lidt.

Konklusion

At få den rigtige mængde søvn er vigtig for dit helbred uanset din alder. Sørg for at finde tid til den optimale hvile, du fortjener, så du undgår at falde i et stadie af søvnmangel. Hvis du finder ud af, at du kæmper med et kronisk tab, skal du prøve at ‘købe’ de timers søvn, du har mistet, for at hjælpe dig med at forblive sund både i sindet og kroppen. Hvis du er tvunget til at gå ind i et akut stadium af tab, skal du passe på at begynde at fokusere på dine søvnbehov for at hjælpe med at komme sig på den sundeste måde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.