sov i køligt værelse

Det kan være SUNDT at sove i et afkølet værelse

De, der foretrækker at holde rumtemperaturen i soveværelset i den kolde ende mens man sover, kan være på rette spor.

Ifølge en artikel af Dr. Christopher Winter fra Charlottesville Neurology & Sleep Medicine, kan temperaturen i soveværelset gøre en stor forskel, når det gælder om at få en god nats søvn.

Selv om de fleste af os måske ikke tænker over temperaturen i vores soveværelse om natten (medmindre du forsøger at spare på varmeregningen), siger Winter, at vores værelser bør være 15,5 – 19,5 grader for at få den bedste nattesøvn. Hvis temperaturen kommer over 24 grader eller under 12 grader, kan det få folk til at vende og dreje sig hele natten.

Hvorfor betyder tallet på termostaten noget? Vores kropstemperaturer topper og falder naturligt i løbet af et døgn, hvor de højeste tal forekommer sidst på eftermiddagen og de laveste omkring kl. 5 om morgenen.

Søvnen begynder normalt, når vores kropstemperatur falder, så et koldere rum kan få os til at falde hurtigere i søvn.

Hvis løftet om mere søvn ikke er nok, er der masser af andre grunde til at holde temperaturen kølig.

Du vil få en mere afslappet søvn

Forskning fra University of South Australia har påvist, at visse former for søvnløshed opstår ved dårlig regulering af kropstemperaturen. Hvis du har problemer med at falde i søvn om natten, kan et koldere rum hjælpe din krop med at køle nok ned til at nå et niveau af dybere, genoprettende søvn.

SE OGSÅ:  Sov med nakkesmerter? Tips til at undgå nakkesmerter

Det holder dig ung at se ung ud

Hvis du sover i et værelse, der er varmere end 70 grader, vil det forhindre din krop i at frigive melatonin, et af kroppens bedste anti-aldringshormoner. Når vi sover i totalt mørke, og vores kropstemperatur falder, frigiver den melatonin og udløser en lille nedkøling i kroppen.

Det kan hjælpe dig med vægttab

Ifølge Huffington Post siger naturlæge Natasha Turner, at når din kropstemperatur falder, og væksthormon frigives, vil stresshormonet kortisol også falde med et sundt søvnmønster.

Når du ikke er i stand til at sove nok, vågner du op med høje niveauer af kortisol – hvilket betyder, at du er mere tilbøjelig til at gribe efter kagedåsen med småkager og/eller har øget angst.

Du sænker din risiko for stofskiftesygdomme

En undersøgelse viste, at det at sove i et rum, der er indstillet til 18.9 grader celsius, kan hjælpe med at forebygge visse stofskiftesygdomme, som f.eks. diabetes. Deltagerne forbrændte ikke blot flere kalorier, når de var vågne, men fordoblede også næsten deres mængde “godt” fedt (brunt fedt), som gør det muligt for kroppen at lagre færre kalorier. Over tid kan dette mindske risikoen for stofskiftesygdomme.

Med andre ord, du kan roligt iføre dig din yndlingspyjamas og skrue en smule ned for varmen. Og så sparer du også lidt på varmeregningen. Husk i øvrigt at lufte ud i løbet af dagen, eller lige op til sengetid for bedste søvnresultater.