9 bedste tips til at sove på et fly

Flyver. Jetlag. Måske kommer en af de bedste synspunkter på, hvor vanskelig rejsen kan være på en person i form af Edward Nortons monolog i filmen “Fight Club.”

“Du vågner op ved O ‘ Hare. Du vågner op ved Sea-Tac … Stillehavet, bjerget, det centrale. Tab en time. Få en time. Dette er dit liv … Du vågner op ved Logan. ”

Uanset om du rejser på forretningsrejse eller fornøjelse, kan hyppig flyvning virkelig være et afløb for din krop, især hvis du har problemer med at sove på flyet. Der er mange problemer, der kan føre til manglende evne til at holde øje med en flyvning, hvoraf nogle er fysiske og andre er mere psykologiske. Hvis du ikke kan løse disse problemer, kan du blive udsat for alvorlige konsekvenser, både i dit daglige liv og under din rejse.

På trods af vanskelighederne, der er masser af ting, du kan gøre for at gøre det lettere at sove i et fly. Ved at vurdere situationen og bestemme, hvilke problemer og detaljer der holder dig vågen, kan du bedre forberede dig på at neutralisere disse problemer. Her er nogle tip til at sove på et fly, hvoraf de fleste er ret enkle og ikke kræver ekstra omkostninger eller meget planlægning, når du først er vant til rutinen.

Problemer med flyvning og søvn

Armesmerter på grund af smalle armlæn

De fleste mennesker flyver økonomi, hvor første klasse og business class ofte er uoverkommelige, især hvis du flyver ofte. Mens første klasse tilbyder store sæder og tilstrækkelig plads til benene, er sandheden, at økonomi-siddepladser kan være utroligt trange. Smalle armlæn deles ofte med fremmede, og pladser læner sig kun indtil videre og undertiden kramper personen bag dig. Og når reglerne om håndbagage er strengere, kan du finde det endnu værre med en af dine ting gemt under sædet foran dig, hvilket yderligere reducerer dit benrum.

Bagsædeudgave, lille benplads

I nogle rækker, ligesom udgangsrækker og skottrækker, lænker stolene slet ikke tilbage, hvilket er et stort problem for nogle. Og i alle rækker har du alligevel minimal bevægelse, med rækkerne så tæt på hinanden og behovet for at rumme folket bag dig. Visse rækker har tungere trafikstrøm gennem midtergangen, f.eks. Bag på flyet ved toiletterne, hvilket også kan holde dig vågen. Og selvom det kan virke besværligt at skulle kravle over andre passagerer for at komme til toilettet, når du vælger et vinduesplads, skal du overveje, at andre vil klatre over dig, hvis du beslutter dig for et gangsæde, der giver lettere adgang til toilettet.

Lad os tage emnerne ad gangen, så du ikke bliver overvældet af alle de ting, som du kan miste søvn over, lige så meget af bekymring før flyvningen som du ville gøre under flyvningen.

Vælg dit sæde klogt

Måske kan valg af sæder have den største indvirkning på din evne til at sove på et fly. Flere faktorer er involveret i valg af, hvor du sidder for at finde optimal komfort, selv i økonomikabinen.

Sæt dig foran og undgå rækker, der mangler liggestole. Mens du stadig skal være opmærksom på passagererne bag dig, når du læner dig tilbage, vil den lille vinkel hjælpe enormt med afslapning og dermed undgå ryg- og nakkesmerter.

Rækker foran har lidt mere benplads, og du er ikke plaget af fodtrafik til toilettet, støj fra madlavning fra kabyssen, dampe fra motorerne og andre nuancer, der gør flyvning bag på flyet mindre befordrende for søvn. Folk, der har pladser foran, går typisk tidligere end dem bagpå, hvilket betyder, at der er mere sandsynlighed for, at der er plads tilbage i de overliggende opbevaringsbakker til din videreførelse, så du ikke behøver at lægge det under dine fødder og kram dit rum.

Vælg et vinduesæde. Dette hjælper af flere grunde. For det første kan du kontrollere mængden af lyseksponering, du har. Med for meget lys vil din krop arbejde imod ideen om søvn og nægte at producere det naturlige melatonin, der hjælper dig med at falde i søvn og forblive i søvn. I et vinduesæde kan du trække skyggen på vinduet og dæmpe området omkring dig. Derudover vil ingen kravle over dig for at gå til toilettet eller stå op for at strække. Endelig har du noget at læne dig på, selvom din nakkestøtte ikke kan justeres.

Sid på den side, hvor du normalt sove. Hvis du sover på din venstre side, vil du gerne sidde på venstre side af flyet. Dette gør det mere naturligt at læne den retning, du normalt sover i, for bedre komfort.

Pakke let, men smart

De fleste luftfartsselskaber tillader en håndbagage og en personlig vare (som en pung) i disse dage. Nogle tilbyder dog stadig muligheden for to carry-ons. Du vil måske gerne stille spørgsmålstegn ved intelligensen ved at bære så meget bagage på flyet. Pakning af lettere betyder, at du er mere tilbøjelig til at placere din bagage i overheadrummet og ikke sætte den under dine fødder. Overvej kun at pakke det væsentlige, og pakk de ting ud, der skal hjælpe dig med at sove behageligt, før du placerer din taske over dit hoved.

Bog, magasin osv. Prøv at undgå bærbare computere, tablets og telefoner. Baggrundsbelysningen stimulerer hjernen på samme måde som sollys gør, og du har svært ved at sove.

Tæppe og pude. Sørg for at indpakke dig tidligt i dit tæppe, så du bliver fortrolig med temperaturen i kabinen. Træk derefter sikkerhedsselen over dig og dit tæppe, så flyvehjælpere tydeligt kan se, at du har det på, når sikkerhedsselen lyser. Hvis du har en nakkepude, kan du overveje at bære den bagud. Rejsende har fundet større trøst i at undgå at ‘nikke’ fremad med puden i modsætning til at prøve at læne sig tilbage. Regelmæssige puder er perfekte til at læne sig mod siden af flyet.

Isolationsværktøjer. Medbring et par støjreducerende hovedtelefoner, der hjælper med at udelukke forstyrrelser omkring dig. Stil ikke ind i film under flyvning eller nogen høj, optimistisk musik, da disse har negative virkninger på evnen til at sove. Tænd snarere for hvid støj eller tilslut noget beroligende, som klassisk eller meditativ musik, som vil sænke dit sind og få dig til at sove. Dette kræver også at medbringe en musikafspiller af en slags. Hvis du hellere vil, skal du bære ørepropper, selvom de ikke er lige så effektive. Medbring også en øjenmaske for at blokere lyset, især da din nabo muligvis tænder hans eller hendes læselampe, eller du måske ikke kan score vinduespladsen og lukke skyggen.

SE OGSÅ:  Hvor lang tid skal det tage at falde i søvn?

Det kan være en god idé at læse: De bedste trådløse søvnhovedtelefoner

Andre overvejelser under flyvning

Når det kommer til at undgå forstyrrelser, skal du være proaktiv. I stedet for at risikere at blive vækket af snacks og drikkevarer under flyvningstjenesten, skal du lade flyvehjælpen vide, at du sover og ikke er interesseret i tjenesten. Eller hvis du er, skal du vente, indtil tjenesten er afsluttet for at lukke øjnene. Det vil være mere støjsvagt og mere afgjort, når den enkelte serverer snacks eller måltider på lange flyvninger alligevel er blevet distribueret.

Overvej også din kropsholdning. Kryds ikke dine ben, da det at gøre det og derefter vende sig til søvn vil trække i musklerne i din nedre ryg og potentielt tilpasse noget, der efterlader dig meget smerte eller i det mindste forsøger at finde plads til kryds dem i den anden retning for at afbalancere trækket. At have dine ben i ulige vinkler kan også forårsage to problemer, du vil undgå:

Afskæring af omsætning

med det trange rum, hvis du krydser dine ben, du kan i det væsentlige klemme nerver eller afskære cirkulationen til dine nedre ekstremiteter. Vær opmærksom på de negative virkninger disse lidelser kan have, herunder smerte og endda muligvis langvarig nerveskader.

Hævelse af fødder og ankler

Hvis du holder dine fødder på gulvet eller i det mindste på en fodstøtte med knæene let bøjede, kan det hjælpe med at undgå ødemer eller hævelse fra overskydende væskesamling i dine ben, ankler og fødder. Dette ubehag kan vare hele din rejse og potentielt ende med at blive et problem at tale med en læge, hvis det vedvarer.

Du kan også hjælpe din kropsholdning ved at justere nakkestøtten på dit sæde. Selvom du ikke kan læne dig, er de fleste fly nu udstyret med nakkestøtter, der foldes ind i siderne, hvilket giver dig noget behageligt at læne dig mod, så du ikke er tvunget til at bøje ryggen for at hvile hovedet på din hånd.

Hvis du af en eller anden grund medbragte en tæppe eller en pude, som du ikke har brug for – måske er det bare ikke koldt i flyet – overvej at rulle dem op og bruge dem som en lændepude, hvilket hjælper med at dæmpe din nedre ryg i en bedre position. Dette vil bedre simulere en tilbagelæning uden afstanden mellem din ryg og sædet, der kan føre til rygsmerter. Det kan også være en god idé at lægge rullen under knæene, holde dem ordentligt bøjet og give dig lettere mulighed for at strække ud og drage fuld fordel af det rum, du har.

Forberedelse på forhånd

Mennesker har en naturlig døgnrytme – en cyklus, hvormed vores kroppe fungerer. Det virker som om tidevandet i havet, som er påvirket af månens træk. For vores kroppe og sind sætter sollys og dagtimerne tidsplanen. Vi har kablet til at være vågen, når det er dag og sove, når det er nat. Når du af en eller anden grund er tvunget til at arbejde imod den naturlige daglige udvikling, kan det gøre livet langt vanskeligere. Du vil opdage, at du altid er træt, har problemer med at fokusere og i det væsentlige bevæger dig rundt i en tåge eller er nødt til at sove.

Ekstreme versioner af dette sker med flyvning, hvilket resulterer i jetlag. Især på en meget lang tur med flere timers flyvning og krydsning af flere tidszoner kan jetlag negativt påvirke din evne til at fungere godt, hvad enten det er for forretning eller fornøjelse, ikke kun når du når din destination, men også når du vender hjem. At flyve vest mod øst er svært, men at flyve øst til vest er endnu værre, da dagen ‘forlænges’ med et antal timer afhængigt af hvor mange tidszoner du krydser.

Sikrer din evne til at sove på flyet kan hjælpe med at reducere problemerne med jetlag og potentielt hjælpe med opsving i begge retninger, så du er på dit spil og kan være aktiv uden at dræne dig selv. Så bortset fra at pakke dine tasker i overensstemmelse hermed, skal du have andre forberedende metoder i tankerne for at hjælpe dig med at komme ind på det nye sted uden for meget jetlag.

Overvej hvordan du klæder dig. Borte er de dage, hvor det forventes, at du flyver på din bedste søndag. Der var tidligere færre mennesker på hver flyvning, og du kunne tage mere plads. Det betød, at det ikke var så ubehageligt at flyve i kjoletøj. Men nu, med fly pakket til kapacitet og plads ekstremt begrænset, vil du være så behagelig som muligt, mens du flyver, så du kan sove. Selvom du måske ikke nødvendigvis ønsker at flyve i pyjamas, bør du overveje løstsiddende tøj som sved eller joggingbukser, der holder dig varm og giver dig et større bevægelsesområde.

Har et sted at opbevare dine sko. Måske har du ikke lyst til at være barfodet offentligt, men det er ikke det, vi siger. Du bør overveje at bære eller bære et par tykke sokker med dig, så du kan tage dine sko af for ultimativ komfort. Dog advares om, at dine fødder kan svulme op, hvis du ikke tager de rette midler til at undgå dette, og så har du svært ved at få disse sko på igen. Hvis du ikke tåler at være i bare sokker, skal du pakke et par hyggelige hjemmesko, du kan glide på, før du får din shuteye.

Ændr din søvnplan på forhånd. Flyver du natten over og ankommer i dagslys til det nye sted? Du har sandsynligvis lettere ved at sove på flyvningen baseret på mørkets cyklus udenfor. Men hvis du flyver om dagen, og det også bliver dagslys, når du ankommer, skal du overveje at vågne tidligere end normalt om morgenen på din flyvning og måske komme i seng lidt senere aftenen før. Dette hjælper dig med at være mere træt på flyvningen og give dig en større chance for at sove godt.

SE OGSÅ:  Hjælper varm mælk dig med at sove?

Spis ikke et stort måltid, før du flyver. Hvis du spiser noget stort og tungt inden for et par timer efter din flyvetid, har du sandsynligvis ubehag fra maden, der vejer tungt på dig, samt muligheden for, at fordøjelsesbesvær sniger dig, hvis du prøver at sove igennem det. Undgå også at drikke koffein i mindst tre timer inden du går ombord på din flyrejse. Den sidste ting du har brug for er at være for opmærksom på at sove. Begræns også dit indtag af væske, så du undgår flere ture til toilettet, der vækker dig. Hold dig også til vand og juice på flyet for at undgå denne fare. Undgå også alkohol. Mens en drink kan hjælpe dig med at blive døsig og falde i søvn, holder den ikke. Undersøgelser viser, at alkohol også gør dig mere tilbøjelig til at vågne ofte og sove rastløs.

Du vil måske læse: Sådan sovner du på et fly

En ideel tur

Ideelt set du skal have en rutine for at flyve, der gør det simpelt og lærer din krop automatisk at sove i flyet. Start med at gå ombord på et hurtigst muligt opkald, så du har tid til at blive afgjort. Det inkluderer at trække dine forsyninger fra din håndbagage, inden du opbevarer det over dig, såsom din øjenmaske, hovedtelefoner, pude og tæppe samt ethvert ikke-baggrundsbelyst læsemateriale, du har. Sørg for at lægge dit tæppe på en måde, så ledsagere stadig kan se, at du har din sikkerhedssele på.

Arranger dine fødder og knæ og sørg for, at dine hovedtelefoner er klar til brug efter start, når elektronik igen er tilladt.

Luk vinduet skygge for at undgå at blive stimuleret af sollys eller lufthavnens lys om natten. Hvis du ikke har til hensigt at deltage i flyvningstjeneste, så lad din ledsager vide det, og så snart du er i luften, kan du læne dig tilbage, tage hovedtelefonerne på og slappe af i din foretrukne søvnposition. Hvis du ønsker at få noget fra tjenesten, skal du vente på at blive virkelig afslappet, indtil ledsagerne er kommet igennem.

For at føle dig mere vågen ved ankomsten skal du indstille en alarm, der vækker dig 30 minutter før landing. Dette handler om, hvornår nedstigningen normalt starter. Du vil være i stand til at strække sig minimalt og blinke vågen og lade noget lys ind, hvis du har brug for det for at hjælpe dig med at vågne op. Du kan samle dine ting og forberede dig på at lægge dem væk, når du trækker ind i porten, og du kan bytte dine tøfler til dine sko uden at være travlt. Når du har gjort alt dette, er du klar og vågen, så du kan møde dagen.

Hvis det er om natten, hvor du er landet, bør du undgå lyset og måske vågne lidt tidligere og give dig tid til at samle dine ting, mens du også tager væk noget af søvntiden på flyet i favor af at sove på din destination. Balancér dette med mængden af mørke, der er tilbage på den aktuelle placering.

Hvad med søvnhjælpemidler?

Brug af søvnhjælpemidler er et personligt valg. Hvis du har en meget lang redeye-flyvning, kan dette hjælpe dig med at sove natten igennem. Vær dog forsigtig med brugen af søvnhjælpemidler. De har tendens til at have flere ulemper end frynsegoder.

Søvnhjælpemidler efterlader dig ofte groggy, når du vågner op, nogle af dem efterligner endda følelse af tømmermænd. Dette er ikke ligefrem det indtryk, du vil gøre på forretningsforbindelser eller den måde, du vil føle på din første feriedag.

Hvis du rejser ofte, kan søvnhjælpemidler være vanedannende og vanedannende, noget du vil undgå af sundhedsmæssige årsager.

Naturlig hjælpemidler som melatonin kan være nyttige til at skabe en blid søvn, der efterligner kroppens typiske søvnproces, da din krop fremstiller melatonin.

Justering af dit søvnmønster til den bedste rutine for din flyvning og evnen til at sove ombord er langt at foretrække frem for at bruge et sovehjælpemiddel, hvad enten det er ordineret eller i håndkøb. Det giver også mere mening end at bruge alkohol som ledning til at sove eller spise et tungt måltid, der efterlader dig søvnig.

Du kan vil læse: De bedste søvnhjælpemidler til at flyve

Flyver og sover komfortabelt

Du kan bruge de ekstra penge til en forretning eller førsteklasses sæde næste gang du flyver, så du kan være mere komfortabel og sove bedre, men i betragtning af forskellen i omkostninger, bør du overveje, om det er værd at bruge ekstra kontanter for at få et par ekstra centimeter plads. Der er virkelig for mange måder, du kan sikre en bedre søvnoplevelse i økonomiklasse, hvor du ikke behøver at betale mere ud af lommen og stadig kan skabe et miljø, der fremmer søvn.

Nye innovationer er kommer hele tiden. Faktisk er der forskere, der undersøger måder, hvorpå man kan få siddepladser i økonomiklasse mere som det, der findes i første klasse. Problemerne i øjeblikket tilskyndes af det faktum, at siddepladser med økonomi er beregnet til at holde flere mennesker i et mindre rum, og det faktum, at sæderne skal være lettere for at gøre det.

I I de kommende år ser vi muligvis frigørelsen af et sæde i økonomiklassen, der drejes, så du kan læne dig en eller anden måde mere komfortabelt eller få mere benplads. Der kan være innovationer vedrørende den måde, hvorpå tilbagelænet fungerer, så du kan læne dig tilbage hele beløbet uden at generer personen bag dig, der læner sig frem på bakkebordet for at sove. forslag her for at gøre din næste fly mere behagelig og få bedre søvn, mens du er ombord uden indblanding, indtil du lander. At tage skridt til at forbedre din egen oplevelse vil helt sikkert give dig en følelse af kontrol og hjælpe dig med at forbedre din situation i processen.