Søvnløshed: 16 øjenåbnende statistikker om søvnforstyrrelser

Kæmper du med at sove? Bruger du timer på at stirre i loftet kun for at aflevere det, der ser ud som minutter før morgenalarmen?

Hvis dette lyder som dig, kan du være en af de millioner af mennesker, der lider af søvnløshed. Den officielle diagnose har svært ved at falde i søvn eller forblive i søvn i længere perioder. For nogle syge er der en kort søvnløshed over et par dage eller endda en uge. Dette udløses ofte af en traumatisk begivenhed som tab af en elsket eller endda angst og stress.

Men for 30% af befolkningen er søvnløshed en svækkende tilstand, der påvirker alle aspekter af dit liv. Mangel på søvn er ikke kun frustrerende, men det kan føre til langsigtede sundhedsmæssige problemer og komplikationer.

Hvis du søger efter et svar eller bare vil finde ud af mere om, hvorfor dette sker, og hvad du kan gøre for at stoppe det, har vi sammensat en liste over søvnløshedsstatistikker for at give dig alt hvad du behøver at vide.

# 1. Kvinder lider dårligere end mænd


Vi ved alle, at den vittighed, at mænd slog ned med “mandinfluenza” er ramt værre end kvinder, men med søvnløshed viser fakta, at kvinder er mere tilbøjelige til at lide end mænd. Faktisk viser en undersøgelse, at kvinder er dobbelt så tilbøjelige til at blive ramt af søvnløshed.

En undersøgelse fra 2002 viste, at flere kvinder havde svært ved at komme i søvn og forblive i søvn hver uge. Kvinder rapporterede også om at være trætte og døsige i løbet af dagen. Det menes, at menstruation, graviditet eller overgangsalderen kan gøre kvinder mere tilbøjelige til at lide af søvnløshed end mænd, men eksperter er stadig på udkig efter en endelig årsag til denne kønsopdeling.

Forskere mener, hvordan hormoner ændrer sig i en kvindes krop. gennem måneden og gennem årene kan påvirke, hvordan hun sover. De to vigtigste hormoner, der påvirker en kvindes søvn, er østrogen og progesteron. Læger håber ved at forstå, hvordan disse hormoner påvirker evnen til at sove, kan de udvikle en behandling for de millioner af kvinder, der kæmper for at få en god nats hvile.

# 2. Mere end halvdelen af alle amerikanere mister regelmæssigt søvn, fordi de bekymrer sig


Vi kender alle den følelse af noget, der ”vejer” i dit sind. Det kan føles som om det er umuligt at slukke for tanken. Uundgåeligt ender du med at ligge vågen og køre over din frygt og bekymringer – ude af stand til at slappe af i hjernen og komme i søvn.

Rapporter siger, at mere end halvdelen af amerikanerne regelmæssigt mister søvn, fordi de ikke kan stoppe med at bekymre sig.

Bekymringer om karriere, bekymring over familiemedlemmer og pengeproblemer øverst på listen over grunde til, at søvnløshed ligger vågen om natten. Men selvom du måske bekymrer dig om dine jobmuligheder, er det ironisk, at mange medarbejdere siger, at de rent faktisk indkalder syge eller endda slumrer på arbejdspladsen, efter at deres angst holdt dem oppe hele natten. nok, så det kan virke uretfærdigt, at det også fratager dig din søvn. Der er dog ting, du kan gøre. At se en rådgiver for hypnoterapi kan hjælpe dig med at løsne din underbevidsthed og lære at berolige dine tanker inden sengetid.

En anden nyttig teknik til at tackle angst sent på natten, der holder dig vågen, er meditation. Der er masser af gratis trinvise guider, der lærer dig, hvordan du mediterer og endda begynderguider på YouTube. Buddhistiske munke har mediteret i tusinder af år, men i mere moderne tider er det blevet en anbefalet teknik til afslapning og en behandling mod angst.

# 3. Søvnløshed er mere almindelig end du tror


Du tror måske, du er den eneste person i verden, der ikke kan sove, når uret læser klokken 3, og du kæmper for at køre væk – men du har taget fejl.

Mere end 30% af mennesker lider regelmæssigt af søvnløshed. Dette spænder fra milde anfald på bare et par dages søvnløshed til de værste tilfælde, hvor folk går i uger eller endda måneder uden en eneste nat med ubrudt hvile. På et eller andet tidspunkt i deres liv vil en ud af tre mennesker lide søvnløshed.

Søvnløshed har ingen grænser og påvirker mennesker, der bor i både den udviklede verden og udviklingslandene. Mange arbejdere får næppe seks timers søvn om natten, hvilket har en skadelig indvirkning på den generelle sundhed og produktivitet.

# 4. Hvis du lider af depression, vil du sandsynligvis også finde det vanskeligt at sove


Så mange som 80% af de personer, der er diagnosticeret med depression, har også svært ved at sove. De to betingelser udløser ofte hinanden. Læger har opdaget, at patienter, der lider af regelmæssige perioder med søvnløshed, er tre gange mere tilbøjelige til at blive diagnosticeret med depression.

Ligeledes rapporterede personer, der er diagnosticeret som deprimerede, manglende evne til at sove eller føle sig udhvilet. efter at have sovet. Psykiatere har fundet ud af, at ved at behandle et af problemerne forsvinder det andet normalt.

Depression har mange forskellige typer og symptomer, som det kan være vanskeligt at genkende og behandle effektivt. Mange patienter afprøver flere behandlingsmetoder, herunder medicin, rådgivning og alternative behandlinger, før de finder en måde at håndtere det på, der fungerer for dem.

Søvnløshed er dog ikke kun et symptom på depression; de er to forskellige problemer med deres egne symptomer og egenskaber. Hvad der er blevet tydeligere for læger er, hvordan de to tilstande kan overlappe hinanden, og ved at behandle dem begge har patienten større chance for at leve et lykkeligere, normalt liv.

Se beslægtet indlæg: Forholdet mellem søvn og depression

# 5. Alternative behandlinger kan hjælpe med at lindre søvnløshed


Kamille te

Hvis du er urolig over receptpligtige piller eller søvnhjælpemidler, er der er mange forskellige alternative behandlinger, der har vist sig at hjælpe nogle søvnløshed. Afslapningsteknikker som massage, meditation eller endda bare tage et varmt bad kan hjælpe dig med at falde i søvn.

urtete er også en afprøvet alternativ behandling. Det mest kendte eksempel er kamille te, der vides at have afslappende og soporific kvaliteter. Men der er andre alternativer til urtete, som også kan hjælpe en bedre nats hvile. Blandinger inklusive valerian, perikon og endda pebermynte er alle blevet anbefalet til søvnløshed, der har behov for behandling.

Bortset fra te er lavendel kendt for sine beroligende kvaliteter. Mange badolier og dufte til soveværelset er infunderet med blomsten, som det har vist sig at forbedre søvnen. Det kan endda tages i form af kapsler for at hjælpe med at lindre søvnløshed og angst.

SE OGSÅ:  Hjælper varm mælk dig med at sove?

Udtalelser om alternative behandlinger er blandede. Nogle eksperter bestrider deres anvendelighed med henvisning til mangel på beviser, men de anekdotiske rapporter fra søvnløshedspatienter er ofte nok til, at patienter kan prøve en alternativ behandling. Men inden du prøver en alternativ behandling, bør du altid diskutere det først med din læge for at sikre dig, at det er rigtigt for dig.

Du vil måske læse: Bedste søvnhjælpemidler til søvnløshed

# 6. Napping kan forårsage søvnløshed


Mens mange af os ikke har forkælet os med en lur om eftermiddagen, siden vi var i bleer, er der nogle eksperter, der mener, at sove om dagen kan påvirke kvaliteten af vores søvn om natten.

Du tænker måske ikke på det, men det er meget almindeligt at tage en kort søvn på ca. 20 minutter om dagen. Næsten 75% af de unge og middelaldrende voksne sagde, at de regelmæssigt nappede, når de blev spurgt i en undersøgelse. Populariteten af en “siesta” er almindelig i mange lande, især i varmere klimaer, men hvis du lider af søvnløshed, kan det være den underliggende årsag.

Mens søvnløshed kan finde sig i et mønster af vanskelig eller forstyrret søvn natten over, skal de modstå fristelsen til at sove om dagen. Værre er, at sove sent på dagen faktisk kan gøre søvnløshed værre, da det forstyrrer din krops naturlige rytme.

# 7. Der er en forbindelse mellem søvnløshed og vægtforøgelse


At få fat i en sukkerholdig drink eller samle den kalorieindpakket doughnut kan give dig et midlertidigt hit af energi, men dit trang kan komme fra et andet sted.

Undersøgelser viser, at mangel på søvn af god kvalitet kan udløse en hankering efter fede og sukkerfyldte godbidder i løbet af dagen. Utroligt, selv folk, der får lige under seks timers søvn om natten, er i fare. Mens træthed forårsaget af en dårlig nats søvn kan mindske vores beslutning om at modstå fristelse, gør vi muligvis også længerevarende skade ved ikke at få nok søvn.

Sultesignaler er forårsaget af to hormoner – ghrelin og leptin . Den første fortæller dig, hvornår du er sulten, og den anden er udløseren, når du er fuld. En søvnløs nat kan føre til en stigning i mængden af ghrelin, som din krop producerer, og et fald i leptin. Dette betyder, at du bliver narret til at tro, at du er sultnere, end du er og spiser mere, end du burde.

Dette kan have en dybtgående effekt på din krop. En undersøgelse viste, at folk, der sov mindre end tre timer om natten i en længere periode, oplevede en stigning på 5% i kropsvægt.

Og det er ikke kun voksne, der lider. Børn, der ikke får nok søvn, bliver overvægtige, og søvnmangel påvirker også teenagers vægt. Børn i alderen 12 til 19 er mere tilbøjelige til at være overvægtige, hvis de ikke får nok “drømmesøvn”, kendt som REM.

Dette sætter børn, det samme som voksne, i fare for vægtrelaterede sundhedsmæssige problemer som f.eks. som diabetes og forhøjet blodtryk.

# 8. Mere end 10 millioner mennesker tager regelmæssigt sovepiller


Mange mennesker henvender sig til receptpligtig medicin for at hjælpe med deres søvnløshed. Læger, der ordinerer sovetabletter, beder deres patienter om ikke at køre bil eller udføre noget arbejde, der har brug for koncentration, efter at de har taget nogen af tabletterne på grund af deres potente virkning. Enhver medicin gives normalt sammen med en søvnhåndteringsplan, der beskriver nogle alternative metoder og rutiner.

Der er forskellige typer receptpligtig medicin, som er skræddersyet til at passe til den enkelte. Nogle giver dig mulighed for at sove let, men er ikke effektive til at forhindre patienter i at vågne op om natten. Andre er designet til at give dig en fuld syv eller otte timers ubrudt hvile.

Et andet lægemiddel virker ved at nulstille cyklus til søvn / vågne, og nogle antidepressiva er også nyttige til behandling af søvnløshed.

Hvis du lider af mild søvnløshed, kan sovehjælpemidler i hånden hjælpe. Disse er generelt antihistaminbaseret medicin, som kan hjælpe dig med at få en god hvile, men somme tider forbliver aktive den næste dag.

# 9. Opholder sig sent Kan udløse søvnløshed


Arbejder du på skift eller holder dig op sent for at afslutte arbejdet? At holde uregelmæssige timer kan udløse søvnløshed. Hvis du arbejder natten over eller på et uregelmæssigt skiftemønster, vil du forstyrre din krops naturlige rytme og kunne finde dig selv kæmper for at sove. Bagsiden af dette problem er, at selvom du kunne finde det udfordrende at sove om dagen, er du faktisk nødt til at kæmpe for at holde dig selv oppe, mens du er på arbejde.

Årsagen er på grund af noget, der hedder den cirkadiske rytme. Dette er også kendt som dit “kropsur”, og det hjælper dig med at regulere, hvornår det er tid til at sove, og hvornår det er tid til at vågne. Med natskift arbejder din krop mod sin naturlige rytme. Dagtid er vores naturlige kø for at være vågen, og når mørket falder, begynder vi automatisk at forberede os på søvn.

Hvis du tvinger dig selv til at holde dig vågen hele natten for at arbejde, går du faktisk imod din egen krops behov. Derfor kan det være så svært at falde i søvn om dagen – selvom du har haft lidt eller ingen søvn natten over.

Døgnrytme fortæller os ikke bare, hvornår vi skal sove, de fortæller os også måltider og den daglige cyklus er vigtig for hjerneaktivitet, hormonproduktion og celleregenerering hos alle dyr.

# 10. Alkohol kan forstyrre dit søvnmønster


Mens du måske finder ud af, at du falder af straks efter et glas vin eller to, viser undersøgelser, at det at drikke alkohol kan forstyrrer faktisk dit søvnmønster og forårsager søvnløshed.

Nogle søvnløshed kan vende sig til alkohol som et afslappende middel for at hjælpe dem med at falde af, men det kan faktisk have den modsatte virkning, da det har vist sig at rod med din krops søvn regulerende system.

Over tid kan den fortsatte brug af alkohol som hjælp til søvn faktisk føre til søvnløshedsforskere fra University of Missouri School of Medicine har fundet. Så mens det ulige glas vin eller “nightcap” er søvnfremkaldende, er det velkendt, men på lang sigt kan det faktisk gøre mere skade end godt.

Omkring 20% af de voksne i Amerika siger, at de drik regelmæssigt en alkoholholdig drik for at hjælpe dem med at sove.

Men en femårsundersøgelse viste, at stoffet interfererer med hjernen og påvirker søvnhomeostase. Dette er den balance, din krop naturligt finder mellem din krops søvnbehov, og hvor længe du faktisk har været vågen.

Hvis du ikke sover nok, øges mængden af adenosin, som din krop producerer, og det får dig til føler sig døsig. Men hvis du drikker alkohol, narrer det din krop til at øge dit behov for søvn. Dette kan betyde, at du falder i søvn tidligere og ender med at vågne midt om natten.

Men du kan ikke bare gå kold kalkun og håbe, at dit søvnmønster vender tilbage. Tilbagetrækning af alkohol har også en indvirkning på, hvordan du sover. Efter lange perioder med at drikke faldt deltagerne i universitetsstudiet direkte i søvn. Men efter et par timer ville de vågne op og ikke være i stand til at sove igen.

Undersøgelsen viste også, at berusede forsøgspersoner også havde mindre REM-søvn og ikke faldt i en dyb søvn.

SE OGSÅ:  5 grunde til at søvn er vigtigt for studerende

Så lægens råd er klare: hvis du lider af søvnløshed, skal du ikke drikke alkohol. Mens du måske falder i søvn hurtigere på kort sigt, gemmer du simpelthen problemer senere på linjen.

# 11. Der er tre typer søvnløshed

Du var måske overrasket over at høre, hvor almindelig søvnløshed er, men du bliver endnu mere chokeret over at opdage, at der faktisk er tre forskellige typer.

Den mest almindelige type kaldes sekundær søvnløshed. Det er her søvnløshed er et symptom på et andet problem. Dette kan omfatte hjerte- eller lungesygdomme, smerter fra en nylig operation eller underliggende sundhedsproblemer, angst eller depression, medicin, koffein eller alkohol eller rastløs bensyndrom.

Den gode nyhed er, hvis du lider af nogen af de problemer, der er anført ovenfor, kan du sandsynligvis behandles. Uanset om du gennem medicin, rådgivning eller bare ændrer din diæt, kan du tackle problemet og snart være på vej til at få en god nats søvn.

Men for den anden, sjældnere type søvnløshed er udløseren et mysterium . Kendt som primær søvnløshed, kan årsagen ikke spores tilbage til medicinske eller diætetiske årsager. Heldigvis er denne tilstand sjældnere end den almindelige sekundære søvnløshed, men for de mennesker, der lider af denne tilstand, er en kur eller enhver form for behandling stadig undvigende.

For det tredje og mest alarmerende er Fatal Familial Insomnia. Denne tilstand er en meget sjælden genetisk tilstand, der overføres gennem familier uden at vide det. En person diagnosticeret med FFI lider af forværret søvnløshed, hallucinationer og vrangforestillinger. Personen kan også kæmpe med forvirring svarende til den, der ses hos en demenspatient.

Der er ingen kur, og patienter, der er diagnosticeret med den fatale tilstand, lever ofte kun i yderligere 18 måneder efter symptomernes start. Mutationen findes kun i 40 familier på tværs af ordet og påvirker kun omkring 100 mennesker. Det udvikler sig i middelalderen, så ofte er forældre uvidende om, at genet er videregivet, indtil det er for sent.

# 12. Tusinder af mennesker kører mens de er søvnige

Mens vi alle ved ikke at drikke og køre, er det skræmmende almindeligt at køre efter ikke at have nok søvn forekomst for millioner af mennesker.

En nylig meningsmåling viste, at 60% af befolkningen har kørt, mens de føler sig søvnige, og en skræmmende 37% var faktisk faldet i søvn ved rattet.

Mens kvinder er mere sandsynligvis vil lide af anfald af søvnløshed, er det faktisk mænd, der er mere tilbøjelige til at køre, mens de er trætte. Omkring 100.000 bilulykker menes at være et resultat af en træt chauffør hvert år. Der er 1.550 dødsfald og 71.000 alvorlige kvæstelser årligt, hvilket skyldes, at bilister er for trætte til at koncentrere sig ordentligt på vejen.

Og selv disse alarmerende tal kan faktisk være højere. I modsætning til at køre fuld eller med narkotika er der ingen test for at afgøre, om nogen er for trætte til at køre.

Og søvnmangel gennem søvnløshed øger risikoen for at blive involveret i et sammenbrud. Jo mindre du sover, jo mere sandsynligt bliver du dræbt eller alvorligt såret på vejene. Folk, der kun sover seks til syv timer om natten, er dobbelt så tilbøjelige til at være i et sammenbrud som dem, der sover i otte timer. Denne statistik springer op til fem gange mere sandsynligt for folk, der formåede at sove i mindre end fem timer.

# 13. Mangel på søvn kan have en alvorlig indvirkning på dine forhold


Det er ikke kun dit eget liv mangel på søvn kan påvirke, statistikker viser, at mangel på søvn er hovedårsagen til, at du ikke er intim med din partner.

Et par søvnløse nætter kan snart dræbe dit sexliv, viser en undersøgelse. En meningsmåling blandt 827 mænd viste, at dem, der snorkede, var mindre tilbøjelige til at have tilfredsstillende sexliv.

Langt fra at bruge det som en undskyldning for at undgå din partner, kan mangel på søvn efterlade dig alt for drænet til at overveje at nyde dig selv med din anden halvdel. Presset på par, børnepasning, lange arbejdstider og endda kæledyr kan være krævende og få dig til at brænde lyset i begge ender, hvilket igen fører til et utilfredsstillende kærlighedsliv.

# 14. Folk sover mindre end et århundrede siden


Du har måske længe mistænkt at du arbejder mere end vores forfædre nogensinde har gjort, men fakta er der for at bakke det op. Folk sover 20% mindre, end de gjorde for bare 100 år siden.

Historien fortæller os, at det ikke kun er søvnlængden, der har ændret sig, men også den måde, vi sover på. Tilbage i 1800’erne brød folk faktisk deres søvn i to stykker. Forskning fandt ud af, hvordan vi sover i dag og forsøger vores bedste for at få en fuld otte timers ubrudt søvn, er meget forskellig fra, hvordan vores store, store bedsteforældre gjorde tingene.

Soving blev udført over 12 timer med en “Første søvn” på omkring tre til fire timer efterfulgt af en periode med at være vågen, som varede op til tre timer. Derefter gik folk tilbage til at sove til morgenen.

Denne “mellem sovepladser” periode blev brugt til læsning eller bøn, normalt hvis ikke altid begrænset til deres soveværelser. Nogle andre ville ryge eller endda forlade huset for at se naboer.

På trods af at denne segmenterede søvn var meget almindelig i gamle dage, døde den ud med opfindelsen af elektrisk belysning, hvilket betød, at folk var i stand til at holde op senere . Og det var derfra, at myterne om at have brug for en ubrudt blok på otte timers søvn blev født.

# 15. Koffein er ikke din ven


Undersøgelser viser, at indtagelse af koffein kan forstyrre din søvn på en større måde. Det har endda vist sig at påvirke din nats hvile, hvis det tages op til 15 timer før du går i seng. For hyppige koffeinbrugere er dette muligvis ikke problemet, fordi de har opbygget en tolerance over for det subtile stof. Men de, der ikke er vant til det, kan mærke påvirkningerne fra deres morgenkop joe langt ud på natten.

Selvom koffein har været kendt for virkelig at hjælpe andre problemer som selvmordstendenser, anæmi og hypoxi, det er sandsynligvis noget at undgå, hvis du lider af søvnløshed. En slags ikke-brainer, men nogle gange skal det bare siges.

# 16. Den økonomiske indvirkning


Den aktuelle statistikker omkring søvnløshed og den økonomiske indvirkning, det har på forbrugere, virksomheder og økonomien generelt, er astronomiske. Det beregnes, at den amerikanske økonomi lider under et tab på mere end $ 150 milliarder dollars hvert år på grund af en træt arbejdsstyrke. Folk der syger ind, på arbejdsulykker, under forestillinger osv. Disse er alle vigtige emner, der drejer sig om et enkelt problem; søvntab. Konklusion

Så hvis du, ligesom mig, kæmper for at falde i søvn i slutningen af dagen eller finde dig selv at ryste vågen i de tidlige timer, forhåbentlig vil denne liste over søvnløshedsstatistikker være nyttige. At kende de underliggende årsager til søvnløshed, og hvor almindelig tilstanden er, kan hjælpe dig med at hvile dit sind og overveje behandlinger. Hvis receptpligtig medicin ikke er noget for dig, så er der alternative behandlinger til rådighed.

Giv din feedback nedenfor, og hvis du har fundet denne artikel nyttig, kan du dele den med en person, som du tror kan bruge hjælp til at få en god nats søvn.