Er det dumt at falde i søvn på sofaen?

Finder du dig regelmæssigt i søvn på din sofa? Har du nogensinde spurgt dig selv, om dette er en sund vane? Måske spekulerer du til tider på, hvorfor det er let at falde i søvn, mens du ser tv i sofaen, men meget hårdt, når du har brug for natten om din seng. Hvis du på et eller andet tidspunkt nogensinde har vågnet op fra sofaen om morgenen med en krampe i nakken, så har du måske allerede noget at vide, at din sofa bestemt ikke er det bedste sted at falde i søvn!

Generelt har søvn en afgørende rolle at spille i vores helbred, tænkning såvel som læring. Når du mangler tilstrækkelig mængde kvalitetssøvn, forringer det vores koncentration, opmærksomhed, opmærksomhed, problemløsning og ræsonnement.

Hvorfor du bør undgå sofaen

På den enkleste måde er din sofa designet til at sidde, mens madrassen er lavet til at sove. Selvom det ikke er så slemt at fange en og samme lur, er det ikke noget, du vil gøre en vane af. En sædehynde er generelt lavet med tættere polyurethanskum.

Flere kommer endda med en slags fjederstøttemekanisme nedenunder. Designet er lavet til at modstå den slags indtryk, der dannes, når en person sidder længe på et sted på grund af højere vægtkoncentrationer. Det vil sige, din vægt er fokuseret på et bestemt område i stedet for at ligge, strakt ud over sofaens / sofaens fulde længde.

Forkert soveposition

Hvis du regelmæssigt sover på din sofa, kan det med tiden stramme dine ryg- og nakkemuskler og føre til alvorlige medicinske tilstande. Din sofa er ikke designet til at understøtte din krops kurver. Undgå den sofa, når du har brug for dyb søvn! Ifølge kiropraktorer og ortopædiske læger har vi normalt en tendens til at sove på vores side, dybest set den nemmeste måde at holde vores rygsøjle på linje. De tættere sofamaterialer kan dog medføre hyppig opvågning om natten, når du søger at justere din kropsposition.

Sofaen giver dig ikke mulighed for at nå den anbefalede 4. og 5. sovefase, hvorunder den dybeste niveauer af kropsgenopretning finder sted. Ideelt set giver sovefladen fra en god madras dig rigelig plads til at støtte og bevæge din krop på enhver måde, du vil, mens du sover. I virkeligheden tillader du dig selv at hvile i sund, neutral kropstilpasning. En hård overflade som den, der findes på en sofa, har en tendens til at kaste hele din ryg og krop ude af justering. Den samlede effekt er, at når du vågner om morgenen, er din krop fuld af smerter, smerter og dybe sår.

SE OGSÅ:  Søvn og fedme: Forbindelsen mellem søvn og vægt

Du vil måske læse: Er det godt for dig at sove på en hård overflade?

Sofamateriale er ikke rigtigt

Et meget vigtigt aspekt at tage i betragtning er det materiale, der danner din sofa. Forskellige materialer vil lede varme på forskellige måder; afhængigt af det sofa-materiale, du har, kan du finde dig selv for kølig eller for varm på sofaen. I en amerikansk søvnmåling angav 86% af respondenterne, at behagelige sengetøj og lagner var et vigtigt element i at sove godt. Derfor, når du ved et uheld overnatter på din sofa uden sengetøj eller lagner, som det mest sandsynligt vil ske, nægter du dig selv kvalitetssøvn. I tilfælde af at du er resigneret for at tilbringe en nat i din sofa, skal du tage lidt tid og lægge nogle ark i.

Det kan udløse rygsmerter

Ikke alle, der lider eller oplever rygsmerter, kan faktisk pege på en bestemt skade, hændelse eller ulykke, der var den specifikke årsag. Dette skyldes, at rygsmerter kryber overarbejde og gradvist, indtil du en dag vågner op med ekstremt alvorlige rygsmerter, og du ikke har nogen anelse om, hvordan det nåede dette niveau. Medicinsk forskning har vist, at den grundlæggende årsag til de fleste rygproblemer er dårlig kropsmekanik og kropsholdning, alt hvad du kan undgå.

For eksempel, når du sover på den trange sofa, er du bange for problemer som du udsætter din rygsøjle for en del unormal stress. Over tid kan sådan stress medføre strukturelle ændringer i din rygsøjle, som kan omfatte leddegeneration, diskdegeneration og forlængelse / afkortning af muskler / ledbånd, der understøtter din kropsstruktur. Andre bivirkninger er slid på brusk, der til sidst fører til kroniske rygsmerter.

Du kan være interesseret i: De mange effekter af at sove på en dårlig madras

Hvad hvis jeg kun kan få en god søvn Mens du er på sofaen?

Nogle mennesker har svært ved at få kvalitetssøvn, når de klatrer i en seng, men alligevel kommer det let, når de ligger i sofaen. Skal du overveje behandling? Hvis lægen har udelukket helbred eller andre dybere medicinske problemer som udløseren til dit sofa / sengedilemma, kan du overveje et antal lægemidler:

Receptpligtige lægemidler

I dag har vi masser af receptpligtig medicin, der bruges til at genoprette regelmæssige og sunde søvnplaner. Det er bedst at diskutere spørgsmålet om receptpligtig medicin med din læge, da nogle kan påvirke din daglige rutine.

SE OGSÅ:  Sådan stoppes søvnlammelse

Søvnhjælpemidler

Du kan prøve nogle naturlige søvnkapsler fra Luna, der er 100% urtemedicinske og ikke-vanedannende, inden du prøver noget ligesom over-the-counter søvnmedicin, som du bør søge professionel rådgivning, hvis du beslutter at gå denne rute. Dette skyldes, at flere af disse søvnlægemidler kan lade dig føle dig træt og groggy om morgenen.

Søvnmasker og ørepropper

Hvis belysningen er for meget i dit soveværelse, så det påvirker din søvn, hvorfor ikke prøve en søvnmaske (vi har gennemgået nogle for at hjælpe dig med din beslutning)? Måske er støjniveauet i dit soveværelse det, der driver dig til sofaen! Du kan prøve skumørpropper, der også findes online på Amazon.com.

Naturlig søvnterapi

Før du skynder dig at prøv recept og i håndkøb sove medicin, prøv flere naturlige søvnterapier, som er effektive til at reducere angst og beroliger rastløshed. Disse typer af terapier tilskynder til dyrkning af gode søvnvaner, og de anvender en række naturlige metoder såsom at tage vild salat, humle og lavendelaromaterapi blandt andre. Eller du kan prøve Anandis søvnritual for nogle fremragende resultater.

Supplerende eller alternative terapier

Nogle mennesker er kendt for at have gavn af at bruge kosttilskud som L-theanin, en aminosyre fra grøn te eller alternative tilgange som yoga til forbedring af søvnmønstre.

Håndtering af eftervirkningerne af for meget sovesofa

Indtil videre har vi beskæftiget os med at undgå at sove på sofaen. Men hvad sker der, når du ikke har andet alternativ end at tilbringe flere nætter på det? Måske besøger du et par dage og skal tilbringe 3 eller 4 nætter på en vens sofa i stuen. Hvis sådan er din knibe, kan du finde dig selv med ømme muskler, en stiv nakke og masser af skulderspænding. Du kan prøve nogle af følgende nemme trin for at afhjælpe situationen:

  • Halsstrækninger er ideelle til at løsne de stive muskler efter en nat i sofaen.
  • Sommerfugleposen er en simpel øvelse, der strækker din nedre del af ryggen og hofterne.
  • Spinal og skulder twist er fremragende, da det løsner den stramme ryg.
  • Stående-frem-bøjning strækker nedre rygstramhed, da det også strækker dine stramme hamstrings.

Husk endelig, at generelt er det bedste middel at undgå sofaen, medmindre det er tilfældet kort og kort power lur om eftermiddagen eller efter en gåtur. Sofaen er ikke til nattesøvn. Prøv at foretage bevidste ændringer i dine sovevaner, og du vil helt sikkert føle dig meget bedre om morgenen.

Deltag i diskussionen og kommentar nedenfor.