Magnesium: Det magiske mineral til forbedring af søvn

Magnesium kaldes ofte det ‘foretrukne’ mineral hos ernæringseksperter, hvad angår afslapning af menneskekroppen, og har ry for at minimere effekten af stressstimulatorer. Derfor er det ikke så overraskende, for det er også godt for søvnkvalitet og funktion!

Mange af os er ikke klar over, hvor vigtigt det er at få den rigtige mængde søvn for vores generelle helbred. og trivsel. Vores fokus er ofte på at få den rette diæt og motion, mens vi forsømmer vores søvn uden konsekvenser. Forskning har gang på gang vist, at at få utilstrækkelig søvn vil resultere i flere psykiske problemer og kan endda være dødelig. Navnlig har nylige undersøgelser afsløret stærkere forbindelser mellem sygdomme og mangel på søvn end nogensinde før. Vores hjernes mysterier skal endnu ikke afsløres fuldt ud, men hvis der er en sikkerhed, er det, at hjernen driver alle vores krops processer. Når du udsætter søvn til fordel for at gå ud og have det sjovt eller arbejde overarbejde på kontoret, forsømmer du i sidste ende det mest vigtige organ i din krop.

Finder du det svært at sove? Magnesium vil redde dagen

En af de mange fordele ved magnesium er, at det forbedrer din søvn – det hjælper dig med at sove længere, du kan falde i søvn hurtigere, og hvis du har problemer med søvnløshed, vil magnesium hjælpe du kæmper med det. Nogle af jer bliver måske ikke beroliget blot ved denne viden, så her er en klar erklæring – magnesium vil helt sikkert hjælpe dig med at få en bedre søvn. Dette er ikke for at sige, at det helt vil løse det, der forårsager din søvnmangel, snarere at det spiller en så afgørende rolle i søvn, at det helt sikkert vil hjælpe dig med det.

SE OGSÅ:  Forbindelsen mellem motion og søvnløshed

Der er masser af tilfælde hvor personer, der inkluderede supplerende magnesium i deres kostvaner, fik et overraskende boost i kvaliteten af deres søvn. Flere af dem var meget begejstrede for denne sidefordel, når de gav feedback til deres læger. Dette kan virke som anekdotisk bevis, men det fjerner ikke dets troværdighed.

Hvad gør magnesium nøjagtigt for at hjælpe?

Ernæringseksperter har rost dette mineral som en dyb brønd af energi, der vækker dig bedre end en kop kaffe, men overraskende nok spiller den også den modsatte rolle! Den samme energibrønd gør det muligt for din krop at overgå til en tilstand af hvile. Tænk på en forælder, der forbereder deres barn i seng ved at give dem et bad, så glider dem ind i deres nattøj og læser dem en sengetidshistorie – hvad magnesium gør er ens, idet det starter en række begivenheder, der fører til en ‘afvikling’ af dine kropsfunktioner, så du er i stand til at få afslappende søvn.

Magnesium har en rolle i praktisk talt alle kroppens biologiske funktioner. For så vidt angår søvn er det den vigtigste ingrediens i muskelafslapning, og dens neurobeskyttende virkning er afgørende i hvert trin af søvn. Det bremser også din krops stofskifte og sænker hjernens temperatur, mens din krop løser dagens skade under dens søvncyklusser. Endelig hjælper magnesium med til regulering af hormoner, der er ansvarlige for at inducere og vedligeholde søvn.

Alt i alt er magnesium knudepunktet for alle brancher, når det kommer til at hjælpe dig med at sove!