Interessante søvnapnø fakta og statistik

At miste søvn kan gøre dig irritabel, miste koncentration og endda fange enhver form for forkølelse og influenza. Men langvarigt tab af hvile kan ændre dit liv fuldstændigt og gøre det vanskeligt at holde trit med arbejde eller familieliv.

Søvnapnø er årsagen til mange menneskers søvnproblemer. Fakta og statistik om søvnapnø viser, at en ud af fem voksne lider af denne vejrtrækningsforstyrrelse. Og som enhver, der lider af dette ved, at have svært ved at trække vejret og få din nattesøvn forstyrret igen og igen kan i bedste fald være frustrerende og i værste fald livstruende. At vide, at du ikke er alene og bevæbne dig med fakta om dette problem, kan hjælpe dig med at få den behandling, du har brug for.

Søvnapnø er mere almindelig, end du tror

Opkaldt efter et græsk ord, der betyder ”åndedræt”, er den forfærdelige lidelse et bekymrende og problematisk kronisk helbredsproblem. Det kan forårsage søvnløshed, angst og endda føre til yderligere sundhedsmæssige problemer, hvis det ikke behandles korrekt. Enhver i alle aldre kan blive berørt af problemet, men statistikker viser, at det forekommer hyppigst hos mennesker i alderen 55-60 år . Obstruktiv søvnapnø rammer omkring seks procent af de voksne og kun to procent af børnene. Det er langt mere almindeligt hos mænd end hos kvinder med dobbelt så mange mænd, der rapporterer dette vejrtrækningsproblem.

Denne vanskelighed påvirker så mange som 18 millioner amerikanere, hvilket svarer til en ud af 15 personer eller lidt over seks procent. Oven i dette kunne op til fire procent af amerikanerne lide af denne lidelse, men har ikke fået en officiel diagnose. En person, der ikke har haft nok hvile, er mere tilbøjelig til at blive involveret i en trafikulykke. National Highway Traffic Safety Administration siger, at kørsel, når du er træt, tegner sig for 100.000 bilulykker, 40.000 skader og 1.550 dødsfald hvert år. Og National Commission of Sleep Disorders Research siger, at 38.000 mennesker dør hvert år som et direkte resultat af hjerteproblemer forbundet med åndedrætsforstyrrelser. Og hvis du nogensinde har sovet ved siden af en kronisk snorker, ved du, at det ikke kun er personen med søvnforstyrrelse, der går glip af en fredelig nattesøvn. Det pludselige våben, højt snorken eller kvælning betyder også, at din partner kan miste op til en times søvn om natten.

Du er måske interesseret i: Kan træning hjælpe din søvnapnø?

Hvad er symptomerne?

Der er tre typer søvnapnø – obstruktiv (kendt som OSA), central (CSA) og en kombination af begge. Den mest almindelige form er obstruktiv, og det er derfor, den pludselig kan tænde, når dit helbred eller din livsstil ændres. Det betyder bogstaveligt talt, at din luftvej bliver blokeret og kollapser, så luft ikke kan komme igennem. Hvis du skulle se på en person med denne lidelse, ville du høre overfladisk vejrtrækning og derefter lange eller korte puster i vejrtrækningen helt. Pauserne kan være ret alarmerende, da de ofte efterfølges af hoste, fnys eller kvælende lyd, mens den sovende person kæmper for at begynde at trække vejret igen.

Et almindeligt symptom er snorken, den person, der lider af apnø, kan også snorke kraftigt, når de falder dybere i søvn. Den rystende vågen, som den syge føler, ledsages af et racende hjerte, kvælningsfølelse og panikrespons. Dette skyldes, at kroppen forsøger at ryste personen vågen og øge ilt. Central søvnapnø er meget mindre almindelig og påvirker kun ca. en procent af befolkningen. Du kan lide af søvnapnø, hvis du finder dig selv alt for træt i løbet af dagen, langsommere reaktionstider og en manglende evne til at fokusere eller en “fuzzy” følelse. Du kan også have en dårlig hukommelse, føle dig generelt humør og miste energi eller motivation. Mange mennesker, der lider af denne lidelse, behandler også anfald af søvnløshed, efterhånden som problemet skrider frem, og deres kroppe mister styr på dets døgnrytme.

Hvornår er jeg i fare for at få dette Søvnforstyrrelse?

Der er mange forskellige faktorer, der øger din risiko for at lide af denne lidelse. Noget af det er uundgåeligt, såsom familiehistorie, lille kæben eller endda et afvigende septum.

Nogle ting kan dog undgås, og at vende dem kan faktisk hjælpe dig med at stoppe søvn apnø. Hvis du er overvægtig, risikerer du at lide denne type apnø såvel som at have en stor halsstørrelse, allergier og bihuleproblemer. Disse problemer forværres yderligere, hvis du er over 40 år. At drikke alkohol eller tage beroligende midler kan også få dine muskler til at slappe af og blokere luftvejene.

SE OGSÅ:  44 sove-tip, der får dig til at falde i søvn på 7 minutter eller mindre

Langt den største risiko for søvnapnø er rygning. Rygere lider af dette problem tre gange mere end mennesker, der aldrig har røget. Du vil ikke føle dig alt for glad for at høre dette, men at være middelaldrende øger også din risiko betydeligt. Så mens du måske ser frem til en ubrudt nattesøvn nu dine børn er vokset op, kan du finde dig selv lider af søvnapnø i stedet! Den obstruktive søvnapnø-statistik angiver, at mennesker med små luftveje eller noget, der blokerer de øvre luftveje med åndedræt, ville være modtagelige for lidelsen.

Søvnapnø hos børn

Selvom det ser ud til at være usædvanligt i betragtning af det faktum, at vi ved, at denne forfærdelige lidelse bliver mere almindelig blandt middelaldrende, men børn kan også lide problem. I deres tilfælde er det mere sandsynligt af en medicinsk grund, såsom et afvigende septum eller fremtrædende mandler.

Mens antallet af tonsillektomier udført i Amerika er ændret og faldet siden 1980’erne, nu er de gøres oftere for søvnproblemer. For 30 år siden blev 90% af disse procedurer udført for at forhindre tilbagevendende sygdom og infektioner som tonsillitis. Nu er det omkring 80% for søvnapnø og obstruktion af halsen og kun 20% for infektioner.

Risikofaktorer hos børn inkluderer fedme, medicinske tilstande som Downs syndrom eller cerebral parese og deformiteter i kæben eller halsen. At se dit barn, når de sover, at få overdreven søvnighed om dagen eller endda gennemgå en søvnundersøgelse kan hjælpe forældre med at diagnosticere vejrtrækningsproblemer. Selvom det kan være ret dramatisk og foruroligende at se, har problemet ingen øjeblikkelige sundhedsmæssige problemer, så længe det behandles. Hvis du mener, at dit barn lider af åndedrætsbesvær, mens de sover, skal du gå direkte til din børnelæge.

Forbindelse af diabetes med søvnapnø

Som om ikke at få nok søvn ikke er dårlig nok, findes søvnapnø også ofte hos diabetespatienter. Som enhver, der har gået uden søvn i længere tid, ved, ændrer dine spisevaner ofte og bliver mindre sunde. Din krop kræver kunstig energi fra slik og usunde snacks.

Omkring 40% af mennesker med obstruktiv søvnapnø vil have diabetes, og det har endda været forbundet med insulinresistens. Det findes oftest hos mennesker med type 2-diabetes, og der er nogle almindelige forbindelser med fedme. Søvnvarighed og kvalitet har en reel virkning på folks evne til at regulere mængden af glykæmisk kontrol, som diabetikere har. Hvis du ikke får nok ilt (hypoxæmi) kan det faktisk få din krop til at udløse nervesystemet og forårsage stress, hvilket kan gøre dig glukoseintolerant og give dig type 2-diabetes.

Selvom denne ændring vil tage tid at træde i kraft, betyder det, at du ikke har råd til at lade symptomerne på søvnapnø forblive ukontrolleret . Du bør også bede om at blive kontrolleret eller gennemgå en søvnundersøgelse for den almindelige lidelse, hvis du allerede er i behandling for diabetes. Dette gør det muligt for din læge at opbygge et bedre billede af din generelle sundhed og skabe en mere skræddersyet behandlingsplan.

Fedmestatistikker

Der er ingen vej væk fra det, den mest almindelige årsag af søvnapnø er fedme. Hvis du går til dine læger og klager over brudt og afbrudt hvile, er det første, de sandsynligvis vil gøre, at veje dig. At få vægt kan faktisk forårsage lidelsen, såvel som at have apnø kan faktisk få dig til at tage på i vægt – det er en ond cirkel!

Trykket med ekstra vægt omkring din hals kan få dine muskler i luftvejene til at kollapse i sig selv og derefter blokere din strøm af ilt. Ud over dette viste en undersøgelse foretaget af University of Stanford i 2004, at folk, der ikke havde fået nok søvn, fandt sig at spise mere. Dette skyldes, at når du er overtræt, producerer kroppen højere niveauer af hormon, der får dig til at føle dig sulten og ikke nok af det appetitundertrykkende hormon.

Selvom det kan føles som en opadgående kamp, kan helbredelse af en af disse påvirke de andre . Hvis din søvnløshed er forårsaget af et par ekstra pund, skal du ramme gymnastiksalen og miste det, og du vil være tilbage til at sove normalt. Og hvis din apnø skyldes store mandler eller et medicinsk problem, vil det snart have dig tilbage til almindelige sovevaner at have en operation for at rette op på dette problem. Og i mellemtiden, hvis du erkender, at din store appetit skyldes manglende hvile, kan du være mere fokuseret på, hvad det er, du snacker om dagen.

SE OGSÅ:  Alt om CPAP-maskinen

Lastbilchauffører er i fare

Som forklaret ovenfor viser statistikken, at denne lidelse er en meget almindelig klage. Så hvad sker der, hvis dette påvirker dit arbejde eller efterlader dig i fare for arbejdsløshed? Nye love, der er vedtaget, betyder, at alle kommercielle chauffører skal screenes for obstruktiv søvnapnø.

Den gode nyhed er, at medmindre dit niveau af denne apnø er moderat til svær, vil du være i stand til at fortsætte med at køre med den korrekte behandling. Denne ændring er kommet ind, efter at flere ulykker blev tilskrevet dette tab af hvile. Harvard School of Public Health siger, at søvnapnø, når den ikke behandles, gør en lastbilchauffør fem gange mere tilbøjelig til at gå ned. Og ifølge American Academy of Sleep Medicine påvirker tilstanden 20% af lastbilchauffører.

Neonatal søvnapnø

Søvnapnø hos babyer er en potentielt alvorlig tilstand. Det er mere almindeligt hos babyer, der blev født for tidligt, selvom det kan diagnosticeres hos babyer og børn i alle aldre. Hos nyfødte kan der være flere forskellige årsager til en hindring i luftvejene.

Læger vil kontrollere for blødning i hjernen, udsættelse for et lægemiddel eller gift, en fødselsdefekt (såsom misdannet kæbe eller afvigende septum) infektioner og luftvejssygdomme, gastrointestinal reflux (sur reflux) eller endda problemer med kroppens blanding af kemikalier. Babyer, der lider af den almindelige lidelse, kan stoppe vejrtrækningen i mere end 20 sekunder.

Det er vanskeligt at diagnosticere effektivt, da nyfødte ofte oplever et uregelmæssigt vejrtrækningsmønster kaldet “periodisk vejrtrækning”. Hvis du frygter, at dit barn er stoppet med at trække vejret, mens du hviler, skal du forsigtigt skubbe dem for at se, om de vågner, og hvis de ikke reagerer, skal du straks søge ambulance og administrere HLR.

Kan det dræbe dig? Dødelighedsrater

Dette er en skræmmende statistik – dødsfald tredobbelt for søvnapnøsyge. En undersøgelse fandt, at jo flere gange en person holder op med at trække vejret gennem natten, jo mere sandsynligt er det at de dør. Ud over at medføre langsigtede sundhedsmæssige problemer steg risikoen for hjerte-kar-problemer og slagtilfælde. Den gode nyhed er, at behandling af denne type apnø inklusive CPAP (kontinuerligt positivt luftvejstryk) mindsker risikoen og nedsætter søvnapnøens dødsstatistikker.

Hypertension og søvnapnø

Forbindelsen mellem søvnapnø og hypertension er kendt. Mere end 50% af patienterne med forhøjet blodtryk har søvnapnø. At miste evnen til at trække vejret i vedvarende perioder, mens du sover, betyder, at dit blodtryk skyder op og forbliver højt. Højt blodtryk omtales undertiden som den “tavse dræber”, da det kan forårsage søvnapnø eller være forårsaget af det. Behandling kan medvirke til at sænke dit blodtryk, så hvis dit synes for højt, kan det også være værd at få kontrolleret for søvnproblemer. Du vil måske læse: Hvorfor vågner jeg om natten?

Konklusion

Dette problem er en meget ubehagelig lidelse, og uden behandling kan du finde dig selv med langvarige helbredskomplikationer. Hvis du har været træt i løbet af dagen, ikke er i stand til at fokusere og vågne med en følelse af panik, når du måske lider af denne meget almindelige tilstand. Det kan føre til diabetes, hjerteproblemer og hypertension, så det er vigtigt, at du genkender symptomerne tidligt og tager skridt til at bekæmpe det. Uanset om det drejer sig om ændringer i livsstil, såsom at holde op med at ryge eller tabe sig, gør alt hvad du kan for at slippe af med dette ødelagte sovemønster, så du føler dig lykkeligere og sundere generelt.

At vide, hvor mange mennesker der lider af dette tilstand kan gøre dit sind roligt og hjælpe dig med at forstå, at der er en behandling derude, så du ikke behøver at lide i stilhed alene. Så hvis du tror, du måske lider af denne tilstand, skal du booke en aftale med din læge. Din krop og din partner vil takke dig for det! Hvis du har tid, kan du tjekke dette stop-bang-spørgeskema, som er et simpelt og effektivt screeningsværktøj til søvnapnø. Hvis du har fundet denne artikel nyttig, bedes du kommentere nedenfor og dele med dine venner.