Sov med nakkesmerter? Tips til at undgå nakkesmerter

På et eller andet tidspunkt har de fleste af os sandsynligvis lidt af en slags nakkesmerter. Da et voksenhoved vejer omkring 10 eller 11 pund, har din hals virkelig det arbejde, der er skåret ud til det. Sammensat af en række muskler, sener og ledbånd, der omslutter din cervikale rygsøjle, er din hals ansvarlig for understøttelse af dit hoved såvel som bevægelse og en passage til dit nervesystem til resten af din krop.

Kort sagt: det er ret vigtigt.

Og når det gør ondt eller er stivt og forhindrer mobilitet, føles din dag virkelig som om det er en ulempe – især hvis du vågnede op på den måde. Nakkesmerter kan være forårsaget af en række ting, som kan omfatte skade på leddene eller blødt væv, gigt, enkle stammer eller endda hovedpine. Uanset grundårsagen er din støtte til det for at hjælpe med at lindre ubehaget afgørende for helbredelse, ligesom resten, du modtager for at hjælpe denne proces.

Hurtige søvntips

  • Sov på din ryg eller side for korrekt rygmarvstilpasning
  • Løft dine underben let med en rulle under knæene
  • Sørg for at bruge en understøttende pude
  • Undgå at sove på din mave
  • Sørg for, at din soveflade passer til din soveposition
  • Vælg den rigtige pude til både din soveposition og smerte symptomer
  • Overvej cervikal støttehjælpere til kropsholdning og støtte

Hvad forårsager nakkesmerter?

Nakkesmerter er for det meste ikke alvorlige og vil forsvinde af sig selv efter et par dage. Det er let at stramme halsen og opleve nakkesmerter fra din kropsholdning under computerarbejde, mens du sidder ved et skrivebord eller endda studerer. Eller måske blev din hals øm eller trang, mens du sov i en dårlig stilling, hvilket tvang dig til at forsøge at lindre nakkesmerter og stivhed gennem dagen.

Andre årsager kan omgive skader på ryghvirvler fra ulykker eller endda en betændelse i det bløde væv på grund af traumer eller blå mærker. Gigt, smertefuld betændelse i leddene, kan også sætte sig i livmoderhalsledene. Nervekompression eller herniated diske kan forekomme og også forårsage kroniske smerteproblemer. Nogle af disse problemer kan være mere langvarige eller endda forårsage kroniske, gentagne smerter, og alle disse bør derfor behandles med hjælp fra din sundhedsudbyder. Du behøver dog ikke være afhængig af din læge for smertelindring; der er mange ting, du kan indarbejde i din livsstil for at hjælpe med at leve mere behageligt.

Desværre har nakkesmerter en tendens til at generer os mest i aftener, når vi kæmper for at finde en behagelig position for at hvile og helbrede. Konsekvent smerte kan være nervøs og stressende, så du føler dig udmattet og brugt op, så det er altafgørende for dit helbred at få en god nats søvn. Og hvis du ikke kan få det godt på grund af nakkesmerter, kan det trække symptomerne yderligere og få dig til at lide længere.

Lejlighedsvis kan du vågne fra søvn med nakkesmerter uden nogen synlig grund til det. Mange gange skyldes dette nogle dårlige valg fra din side omkring hvilken type pude du vælger, og hvordan du placerer dig selv, mens du sover. Sjældent har nakkesmerter om natten, som du er vågen med, alvorlige langtidsvirkninger og kan let ende med en ændring i dine egne vaner som anført ovenfor. Men hvis det fortsætter, vil du måske tale med din sundhedsudbyder for at udelukke enhver form for kroniske, underliggende problemer.

Heldigvis er nakkesmerter en lidelse, der er ret almindelig. Der findes mange løsninger, der hjælper med at tilpasse din nakke hele dagen og give en god soveposition for nakkesmerter hver nat.

Du er muligvis interesseret i: Sleeping With Neck Pain? Tips til resten, du fortjener

Sovetips til nakkesmerter

Afbrudt søvn lader os ikke bare føle os trætte, det påvirker også vores generelle helbred og bremser vores krops helingsproces. Når vi sover hver nat, bliver vores vejrtrækning langsommere, vores kropstemperatur falder, og vores hjerne går ind i en række søvnstadier, der hjælper med kognitiv funktion såvel som beslutningstagning. Dette er også en periode, hvor dine muskler og knogler heler og vokser, og dit væv forynges. Naturligvis kan en afbrydelse i denne proces alvorligt påvirke dine daglige transaktioner samt holde dig tilbage fra at komme dig efter smerter, du har oplevet.

Nakkesmerter synes ofte at være den mest problematiske og skærpende. om natten, og også hvor du kan anstrenge det yderligere gennem en lang periode med inaktivitet; pas på at finde måder, hvorpå du kan støtte din nakke og give en behagelig soveposition.

Sov på ryggen

Den bedste måde at lindre nakkesmerter om natten er at adressere dine sovepositioner. Den bedste søvnposition ved nakkesmerter er at sove på ryggen. Dette holder din rygsøjle justeret og rygsøjlen i en neutral position uden unaturlig krumning eller ekstra pres på områder langs din ryg og nakke. Dette er også den bedste position for acid reflux, så længe dit hoved er noget forhøjet. Bare vær sikker på at bruge den bedste type pude til nakkesmerter i disse situationer.

Puder til rygsvømmer

De bedste typer pude til nakkesmerter, hvis du er en rygsviller, er at sikre dig, at du har en tynd, medium -bekræft pude, der giver nakkestøtte og konturering, der kræves til selve hovedet. Der er mange på markedet, der er specifikke for rygsviller, der er designet specielt til områder af nakken til hvile.

Spinal Health

Løft dine underben let for yderligere rygmarvsstøtte ved at placere et rullet tæppe eller håndklæde under dine knæ når du sover på ryggen. Dette hjælper med at støtte naturlig spinal krumning og forhindrer de tungere dele af din krop i at lægge en belastning på dine rygmuskler. Dette er også særligt nyttigt og den bedste måde at sove, hvis du oplever både øvre ryg og nakkesmerter samtidigt, fordi du placerer hele din rygsøjle korrekt.

Halsstøtte

Du kan også bruge en lille rullet håndklæde under nakken for ekstra støtte. Dette understøtter det bløde væv, giver et sted for hvile og fylder også hullet mellem dine skuldre og bunden af dit kranium ved din naturlige rygmarvsbue.

Side Sleepers

Side-sleepers har uden tvivl den bedste samlede soveposition, især hvis du sover til venstre på grund af en stigning i omsætning. Sidesove holder luftvejene åbne og justerer korrekt din rygsøjle og understøtter din nakke og hoved (med de rigtige soveflader – beskrevet nedenfor). Ved at tilføje en pude mellem knæene tilføjer du faktisk endnu mere støtte til denne justering ved at holde vægten af dine ben i at trække ned på din ryg.

Du vil måske læse: Bedste ortopædiske pude til hals

Puder til at sove på din side

For at undgå at få en stiv nakke, mens du sover på din side skal du sikre dig, at du har den rigtige pude. Dette kan være det vigtigste element for nakkesmerter, du kan investere i. Korrekt nakkestøtte, mens du sover i denne stilling, skal være tyk nok til at holde dit hoved i den rigtige højde og ikke under dine skuldre, såvel som bredt nok til at hele rummet mellem dine skuldre.

Madrasoverflader

Hvilken madras du vælger understøtter i sidste ende din soveposition og bør være en vigtig del af din overordnede tilgang til nakkesmerter. Ryg- og mavesveller har brug for en mere fast overflade for at undgå, at tungere dele af kroppen komprimerer områder på madrassen, hvilket forårsager stress på din ryg. Sidesveller har brug for en madras, der er lidt plusher eller blød, for at give mulighed for, at din ryg understøttes, men også kurve langs formen på dine skuldre og hofter.

Undgå din mave

Undgå at sove på maven, da dette kan forårsage kroniske nakkesmerter fra din soveposition. Dette forårsager rotation og tryk i rygsøjlen og tvinger dig til at dreje din hals til den ene side, som strækker sig og holder dit bløde væv i en unaturlig tilstand gennem natten. Ofte hæver puder din hals opad i denne position, hvilket forårsager yderligere unødvendig bøjning gennem nakken. Dette gør det vanskeligt at slappe af nakkemusklerne, mens du sover, og du kan vågne oftere end ikke med en stiv nakke og øvre ryg.

Puder til mavesvanger

Hvis du skal sove på din mave, skal du vælge en blød, tynd pude, der holder dit hoved i stedet for at hæve det. At sove uden en pude er også en god mulighed, hvis du er villig til at overveje det. Dette hjælper bedre med at holde din rygsøjle justeret uden at tilføje stress til både blødt væv og din rygsøjle.

Anvendt varme

Anvend varme på din nakke for at blødgøre musklerne og lindre spændinger. Gør dette i 10 til 15 minutter hver nat inden du går i seng. Varme brusere eller bad kan også hjælpe.

Søvnprodukter, der hjælper med nakkesmerter

Nævnt ovenfor er nogle af de generelle produkter, der er forbundet med søvn for at hjælpe med at slappe af nakkemuskler, mens sovende. Puder er indlysende valg på grund af hvordan de kan give specifik korrekt nakkestøtte, mens du hviler, men bortset fra at kende forskellen mellem en blød eller fast pude, kan du måske undersøge nogle af de andre pudevalg, der er specifikke for at lindre nakkesmerter.

Der er åbenbart mange søvnprodukter, der er bedre end andre til at reducere nakke- og / eller rygsmerter. Faktisk er mange fokuseret specifikt til kropsholdning og nakkesmerter. Puder kan og vil forårsage nakkesmerter, hvis de ikke vælges med din komfort i tankerne. Da de ikke er i en størrelse, passer alle produkter, som mange forbrugere fejlagtigt antager, bør du tage dig tid til at undersøge, hvilke muligheder der bedst passer til dine behov.

De er det førende produkt til at lindre det værste af din smerte . Overvej noget af det følgende for at afhjælpe det ubehag, der er forbundet med eller relateret til irritation af nakke om natten:

Puder

Vær opmærksom på de materialer, der bruges i puder for at lindre nakkesmerter. Som beskrevet ovenfor skal dine pudevalg være baseret på din soveposition, men på trods af det er fjerpuder og hukommelseskumpuder nogle af de bedste at købe på grund af, hvordan de passer til din nakke og hovedform for at give understøttende komfort. En pude, der bevæger dit hoved i en mere unaturlig position eller ikke giver noget mod din vægt, bør ikke bruges.

Puder, der er specifikke for gigtige nakkesmerter eller cervikale nakkeproblemer, er også meget populære. Disse terapeutiske eller ortopædiske puder er ofte udformet specifikt til ryg- eller sidesveller for maksimal støtte og er generelt lavet af i overensstemmelse med materialer. Lejlighedsvis inkluderer de også en kontureret rulle til yderligere nakkestøtte.

Pudekiler, der er specifikke for mavesveller, findes også for at hjælpe med at støtte overkroppen og give plads til søvn med forsiden nedad for ikke at tvinge nakkestillingerne, der forårsager smerter gennem natten.

Cervikal rullepuder kan bruges på flere måder under din hals eller endda under dine knæ for at støtte kroppen op dele og giver yderligere afslapning. Dette område er næsten altid lavet af en slags skum, der giver vægtfordeling samt støtte og fælles lindring. Disse er især nyttige puder til cervikal ledsmerter.

Hesteskoformede eller rejsepuder bruges af mange til mere end bare lodrette kattesnaps på et plan. Disse kan være meget nyttige til korrekt kropsholdning samt komfortpositionering, når du sidder i sengen og læser eller endda ser fjernsyn.

Nakkestøtter og seler

Nakkestøtter eller bløde cervikale kravebøjler findes også som justerbar, polstret relief til brug hver nat til yderligere justeringsstøtte, eller endda hvis du sover lodret. Disse hjælper med at holde din nakke i den rigtige position og giver dig også muligheden for at lade din nakke hvile uden den normale daglige funktion til at holde den op. Det kan hæmme din evne til at flytte det side om side, men det kan lejlighedsvis være præcis det, du har brug for for at afslutte yderligere belastning og fremme heling.

Medicin

I håndkøb, antiinflammatorisk medicin, såsom NSAID, som findes i aspirin og ibuprofen, kan hjælpe med at lindre smerter og lade dig hvile. Hvis smerter er vedvarende eller har forårsaget søvnløshed, skal du overveje at tale med din sundhedsudbyder for at se, hvad der ellers kan være tilgængeligt. Som med enhver medicin, skal du altid konsultere din læge, inden du starter noget nyt.

Andre tip til at hjælpe med nakkesmerter

Hvis du lider af nakkesmerter , chancen er, at det finder sted på andre tidspunkter end bare om natten. I sidste ende bør det være en del af din daglige pleje at støtte svaghederne forårsaget af dette ubehag og hjælpe med at fremskynde helingsprocessen. Der er mange ting, du kan gøre for at skabe sundere rygmarvsstøtte og stoppe nakkesmerter i sporene.

Få nok søvn

Den første ting du kan gøre er at sikre dig, at du får nok søvn. Søvn er en del af helingsprocessen, og at få de nødvendige 7 til 9 timer hver nat, der anbefales til voksne, er afgørende for både helbredelse og din tilgang til selve smerten. At komme ind i et dagligt mønster med at rejse sig og sove hjælper din krop til at hvile bedre og forbereder dig mentalt til søvn, hvilket kan være nyttigt, når du kæmper med komfort.

Undgå elektronik

Prøv at undgå at bruge mobiltelefoner og tablets til sms’er og spil, der tvinger dig til at se nedad og lægge belastning på dine nakkemuskler. Overarbejde dette tilføjer for meget stress til dine muskler, ledbånd og sener, som kan føre til degenerativ skade på dine livmoderhalsled.

Håndfri telefoner

Hvis du taler meget i telefonen, skal du bruge en håndfri enhed til at forhindre dig i at vugge eller vippe hovedet. Dette opvejer dit bløde væv og belaster dine ryghvirvler. Der findes mange forskellige valgmuligheder for en håndfri oplevelse, herunder dem, som du ikke behøver at forbinde til øret, hvis du finder det ubehageligt.

Strække

Stræk din hals hele dagen ved at bukke hagen mod brystet for at hjælpe med at lindre spændinger i nakken og hovedet. Rulning og vipning af hovedet mod dine skuldre kan også give spændingsaflastning. Dette er især vigtigt, hvis du sidder ved et skrivebord meget af din dag. Fokuser på korrekt kropsholdning, når du både sidder og står. Læsning kan også tvinge vores hoved ned mod siderne, den bedste position, mens læsning er enten at slappe af i en mere understøttet tilbøjelig position eller sidde lige op uden at bøje skuldre eller nakke.

Hydrat

Drik vand for at hjælpe dig med at holde dig hydreret og holde leddene godt smurte. Materialet mellem dine ryghvirvler understøttes af din krops hydrering, så det er vigtigt at drikke de anbefalede 8 glas om dagen for mobilitet og restitution.

Besøg en kiropraktor

Et kiropraktikbesøg kan gøre underværker for at løsne musklerne og kontrollere den generelle rygsøjlesundhed. Det tager ofte ikke meget for den ene side af din krop at blive afbalanceret. Dette tvinger din krop til at overkompensere for at kompensere for svagheder eller erhvervet smerte. En kiropraktor kan hjælpe med at justere din rygsøjle samt give røntgenstråler for at se, hvorfor du måske oplever smerter, du er.

Få en massage

Terapeutisk massage løsner muskler i hele din krop med fokus på de mange rygmuskler, der understøtter din kerne. Mange gange får spændinger vores hals til at føle sig stiv og øm, og så regelmæssig massage hjælper med at øge blodgennemstrømningen til disse områder for helbredelse og forbedret bevægelse.

Akupunktur

Akupunktur fokuserer på punktet på din krop for at give smertelindring og forbedre cirkulationen. Selvom mange mennesker, der aldrig har prøvet denne teknik og ikke er bekendt med processen, kan være skeptiske, har den bredt opnået accept i det naturlige middel til smertelindring.

Kom i bevægelse

Træn regelmæssigt for at hjælpe med at holde dit kredsløbssystem stærkt og give bedre helbred generelt. Selv aktivitet med lav effekt som yoga styrker musklerne og mindsker risikoen for skade. Dette hjælper også især hvis du har et job, der holder dig ret stillesiddende. At komme i bevægelse, når du ikke er på arbejde, hjælper dig med at holde dig mere slank.

Du vil måske læse: Bedste latexpude: Superior Muligheder for støtte til hoved og hals

Konklusion

Hvis du har ledt efter en måde at stoppe nakkesmerter på, forhåbentlig har denne artikel ført dig ned på den rigtige vej for at være opmærksom på de ting, du måske har gjort for at forårsage smerten, samt måder til at hjælpe med at lindre dit ubehag hver nat. Søvntips og nakkesmerter behøver ikke være besvær for at tackle den smerte, der har plaget dig.

Hvis du har vågnet med en stiv eller øm hals, skal du alvorligt overveje din soveflade og pudetype, som kan være synderen. Hvis du har smerter af andre årsager, kan ovenstående hjælpe med at lindre din smerte og få din helbredelse.

SE OGSÅ:  Søvnløshed: 16 øjenåbnende statistikker om søvnforstyrrelser